Life skills and social competences of girls and boys as initial capital of the first phase of transition to adulthood
Umiejętności życiowe i kompetencje społeczne dziewcząt i chłopców jako kapitał początkowy w pierwszej fazie transition to adulthood
Zielińska, Maria
Nyćkowiak, Justyna
0000-0003-2708-2774 0000-0003-3042-5475
transition to adulthood
start-up capital
life skills
social competences
emerging adulthood
youth
family home
kapitał początkowy
umiejętności życiowe
kompetencje społeczne
młodzież
dom rodzinny
We are currently observing changes in the models of entering adulthood in Poland, including changes in the dominant patterns of behaviour related to partnership, marriage, and family. In a sociological sense, we are talking about the phenomenon of postponing social roles related to adulthood, about an ever-longer moratorium and changing markers of adulthood. In the family home, a young person acquires competences andskills useful in an independent, responsible adult life. The article will present the nature ofthose skills which, together with the competences, were considered to be the initial capitalof the first phase of transition to adulthood.
Obecnie obserwujemy w Polsce przeobrażenia modeli wchodzenia w dorosłość, w tym zmiany dominujących wzorców zachowań dotyczących partnerstwa, małżeństwa, rodziny. W sensie socjologicznym mówimy o zjawisku odraczania ról społecznych związanych z dorosłością, o coraz dłuższym moratorium i zmieniających się markerach dorosłości. W domu rodzinnym młody człowiek nabywa kompetencje i umiejętności przydatne w samodzielnym, niezależnym, odpowiedzialnym dorosłym życiu. W artykule przedstawiony zostanie charakter tych umiejętności, które wraz z kompetencjami uznane zostały za kapitał początkowy pierwszej fazy transition to adulthood.
EDUsfera. Ewa Jurczyk-Romanowska
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:133296 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 23 (2/2020)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Jan 14, 2022
191
202
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/142800
Zacharuk, Tamara Sobczak, Sławomir
Felchner, Andrzej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Peret-Drążewska, Paulina
Prokosz, Małgorzata Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Świerczyńska, Justyna Pawłowska, Beata Chojnowska- Ćwiakała Izabela Troczyńska, Beata