Conscious parents and their sense of coherence in education in the light Anthonovsky’s concept
Świadomi rodzice i ich poczucie koherencji w wychowaniu w świetle koncepcji Anthonovsky’ego
parenthood
awareness
sense of coherence
rodzicielstwo
świadomość,
poczucie koherencji
The article contains reflections on modern parenting, awareness, and responsibilityin education. Educational awareness precedes the awareness of responsibility for creatinga family, its climate, and living conditions for all household members. Education carried out in a conscious manner, leading to the achievement of intended effects requires fulfillment of certain conditions. Educational impacts are subject to specific laws and rules. Respecting them largely determines the course of the educational process. Responsibility for upbringing is closely linked to parental responsibility, the basic feature of which is totality manifesting itself in all aspects of the child’s life. Parenthood is also a concern for the child’s proper social development and social skills. In the article, I referred to the conceptof A. Antonovsky’s sense of coherence, which can be successfully transferred to pedagogyand also applied to the process of education.
W artykule zawarto rozważania nad współczesnym rodzicielstwem, świadomościąi odpowiedzialnością w wychowaniu. Świadomość wychowawczą poprzedza świadomość odpowiedzialności za tworzenie rodziny, jej klimatu i warunków życia dla wszystkich domowników. Wychowanie realizowane w sposób świadomy, prowadzące do osiągnięcia zamierzonych skutków, wymaga spełnienia określonych warunków. Oddziaływania wychowawcze podlegają określonym prawom i regułom, których respektowanie w znacznym stopniu decyduje o przebiegu procesu wychowania. Odpowiedzialność za wychowanie jest ściśle powiązana z odpowiedzialnością rodzicielską, której podstawową cechę stanowi totalność przejawiająca się we wszystkich aspektach życia dziecka. Rodzicielstwo to także troska o właściwy rozwój społeczny dziecka i posiadanie przez nie umiejętności społecznych. W artykule odniesiono się do koncepcji poczucia koherencji A. Antonovsky’ego,którą można z powodzeniem przenieść na grunt pedagogiki i zastosować również w odniesieniu do procesu wychowania.
EDUsfera. Ewa Jurczyk-Romanowska
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:133482 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 21 (2/2019)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Feb 10, 2022
190
200
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/142754
Edition name | Date |
---|---|
Świadomi rodzice i ich poczucie koherencji w wychowaniu w świetle koncepcji Anthonovsky’ego | Mar 28, 2022 |