Studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego pokolenia Z jako członkowie społeczeństwa obywatelskiego
civil society
generation Z
civic attitudes
civic
engagement
youth
aktywność obywatelska
młodzież
pokolenie Z
postawy obywatelskie
społeczeństwo obywatelskie
This article is a contribution to the decades of disputes and reflections on civil society and its future.Since a large part of the fears and hopes associated with these discussions concerns the role of youngpeople in supporting and developing civil society, the aim of this article is to present the results ofa quantitative study conducted among the Jagiellonian University students belonging to the Z generation. Thanks to the fact that the survey combines questions concerning civic attitudes and civicengagement, the study grasps the specific characteristics of young people, which are often overlooked, and their possible impact on the future of civil society. Drawing attention to the youngpeople who are university students and analyzing the relationship between the respondents’ civilityand their socio-cultural environment, the article answers the questions concerning the opportunitiesfor the further development of civil society in Poland and the role of the young generation of Polishresidents in this process. In particular, following the quantitative analysis of the responses of 149participants, the article presents a discussion on the most common types of civic engagement, their relationship with the civic attitudes of the respondents and the impact of the socio-demographiccharacteristics of the respondents on these variables.
Niniejszy artykuł jest przyczynkiem do trwających od wielu dziesięcioleci sporów i rozważań nadspołeczeństwem obywatelskim i jego przyszłością. Duża część obaw i nadziei, wyrażanych podczastych sporów, dotyczy roli młodzieży w podtrzymaniu i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.Celem artykułu jest przybliżenie czytelnikom wyników badania ilościowego przeprowadzonegowśród studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego należących do pokolenia Z. Dzięki połączeniu pytańdotyczących postaw obywatelskich i aktywności obywatelskiej respondentów udaje się uwzględnićczęsto pomijane w badaniach cechy tego pokolenia oraz ich możliwy wpływ na przyszłość społeczeństwa obywatelskiego. Kierując uwagę w stronę młodych osób, będących w trakcie zdobywaniawykształcenia, oraz analizując związek obywatelskości respondentów z ich środowiskiem społeczno-kulturowym, artykuł odpowiada na pytania o szanse dalszego rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce oraz rolę młodego pokolenia w Polsce w tym procesie. W szczególności omawianajczęściej występujące typy aktywności obywatelskiej i ich związek z postawami obywatelskimiosób badanych oraz cechami społeczno-demograficznych respondentów.
Uniwersytet Wrocławski. Wydział Nauk Społecznych. Instytut Socjologii
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:133355 doi:10.34616/142705 ISSN 2657-3679
Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych
Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)
kliknij tutaj, żeby przejść
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)
kliknij tutaj, żeby przejść
Copyright by Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Socjologii
26 wrz 2022
27 sty 2022
121
109
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/142705
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego pokolenia Z jako członkowie społeczeństwa obywatelskiego | 26 wrz 2022 |
Sobczak, Sławomir Zacharuk, Tamara
Felchner, Andrzej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Peret-Drążewska, Paulina
Prokosz, Małgorzata Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Świerczyńska, Justyna Pawłowska, Beata Chojnowska- Ćwiakała Izabela Troczyńska, Beata
Grabowska, Barbara Ślósarz, Luba