On the privatization of forms of organization and operation as sources of diversity of public administration
O prywatyzacji form organizacji i działania jako źródłach różnorodności administracji publicznej
decentralization
structure of public administration
democratic legitimacy
private legal form of public administration
compliance
decentralizacja
struktura administracji publicznej
prywatnoprawna forma organizacyjna administracji publicznej
demokratyczna legitymacja
związanie prawem publicznym
Tyt. tomu: Niepomijalność administracji publicznej
Among the development trends of contemporary administration having a significant importance for the structure of public administration, decentralization and pluralization of public administration, understood as delegating public service missions to private entities, should receive special attention. The state and its administration withdraws from performing public administrative tasks by privatizing organizational units (organizational privatization) or by privatizing tasks (material privatization) performing a public service mission. The general assumption is made that the differentiating factor is the use of private law forms in public administration activity. As a result, public administration is organizationally and functionally diverse, which on the one hand creates the conditions for the selection of the most effective solutions from the point of view of achieving the objectives of public administration. However, on the other, it creates the conditions for a conflict between the obligation of the public administration to act solely for the common good and separate interests of the private entities entrusted to carry out public administration tasks.
Wśród tendencji rozwojowych współczesnej administracji ważnych dla struktury administracji publicznej szczególne znaczenie należy przypisać decentralizacji i pluralizacji tej administracji jako następstwa powierzania realizacji zadań administracji publicznej podmiotom spoza hierarchicznej struktury administracji publicznej. Państwo i jego administracja wycofują się z wykonywania zadań administracyjnych poprzez prywatyzację jednostek organizacyjnych, realizujących zadania administracji publicznej (prywatyzacja organizacyjna) bądź przez prywatyzację zadań (prywatyzacja materialna). Za element różnicujący administrację publiczną uznaje się wykorzystanie prywatnoprawnych form działania administracji. W konsekwencji administracja publiczna jest organizacyjnie i funkcjonalnie zróżnicowana, co — z jednej strony — tworzy warunki wyboru najbardziej efektywnych rozwiązań z punktu widzenia realizacji celów administracji publicznej, z drugiej zaś — warunki powstania konfliktu między obowiązkiem administracji publicznej działania dla dobra wspólnego a odrębnymi interesami prywatnych podmiotów, którym powierzono realizację zadań publicznych, co w przeważającej mierze jest tematyką niniejszego opracowania.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Kocowski, Tadeusz. Red.
Korczak, Jerzy Red.
Lisowski, Piotr. Red.
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
artykuł
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:119272 ISSN 0524-4544 ISSN 0239-6661
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
Biblioteka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii
Nov 29, 2021
Jan 7, 2021
49
55
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/129656
Edition name | Date |
---|---|
O prywatyzacji form organizacji i działania jako źródłach różnorodności administracji publicznej | Nov 29, 2021 |
Çakır, Cevdet Eray Cendrowicz, Dominika. Ed. Chrisidu-Budnik, Agnieszka. Ed. Machaj, Łukasz. Rev.
Kusiak-Winter, Renata Lemańska, Joanna. Rec.
Miemiec, Marcin. Rec.
Miemiec, Marcin. Rec.
Korczak, Jerzy Lisowski, Piotr (1964- ) Ostapski, Adam Miemiec, Marcin. Rec.