Collaborative consumption i jej wpływ na rozwój przedsiębiorczości w obliczu zmian pokoleniowych
collaborative consumption
prosumption
generation Y
generation Z
konsumpcja wspólna
prosumpcja
pokolenie Y
pokolenie Z
Collaborative consumption is one of the new trends in consumer behaviour that takes into account an alternative approach to satisfying one’s needs. This trend is based on access to goods realised without the need to possess and transfer property rights. The purpose of the paper is to characterise generational changes determining the willingness to engage in collaborative consumption and, therefore, impacting its popularisation. The author analysed factors increasing consumers’ (belonging to the X and Y generation) interest in innovative solutions in the sphere of consumption, which constitute a favourable base for the development of many forms of entreprene urial activities. Attention was paid to the changes in the attitude of young purchasers who value the actual usage of things more than making the purchase and possession of those items, and who recognise opportunities that the collaborative consumption-related activities provide for the creation of various forms of entrepreneurship.
Wspólna konsumpcja jest jednym z nowych trendów w zachowaniach konsumentów, który uwzględnia alternatywne podejście do zaspokajania potrzeb. Trend ten polega na dostępie do dóbr realizowanym bez konieczności posiadania i przenoszenia praw własności. Celem opracowania jest charakterystyka zmian pokoleniowych determinujących skłonność do angażowania się we wspólną konsumpcję i przyczyniających się do jej rozwoju. Analizie poddano czynniki zwiększające zainteresowanie nabywców z pokolenia Y i Z innowacyjnymi rozwiązaniami w sferze konsumpcji, które stanowią dogodną bazę dla rozwoju wielu form przedsiębiorczej aktywności. Wskazano na zmianę w nastawieniu młodych nabywców, którzy wyżej niż nabywanie i posiadanie rzeczy cenią ich użytkowanie oraz dostrzegają okazje, jakie działania z zakresu konsumpcji kolaboratywnej stwarzają dla kreowania różnorodnych postaci przedsiębiorczości.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Jabłoński, Mariusz. Red.
Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
artykuł
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:110352 ISSN 0137-1134 ISSN 0239-6661
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
Biblioteka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii
Jan 12, 2023
Aug 3, 2020
51
58
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/121027
Edition name | Date |
---|---|
Collaborative consumption i jej wpływ na rozwój przedsiębiorczości w obliczu zmian pokoleniowych | Jan 12, 2023 |
Jakubowski, Sebastian. Red. Kostecka-Jurczyk, Daria. Red.
Banaszak, Ewa. Red.
Kostecka-Jurczyk, Daria. Red. Jakubowski, Sebastian. Red.