Physical and sexual violence towards children in the family environment as a social and pedagogical problem in the journalism of the Kingdom of Poland at the turn of the 19th and 20th centuries
Przemoc fizyczna i seksualna wobec dzieci w środowisku rodzinnym jako problem społeczno-pedagogiczny w publicystyce Królestwa Polskiego na przełomie XIX i XX wieku
violence towards children
social journalism
family environment
przemoc wobec dzieci
publicystyka społeczna
środowisko rodzinne
The aim of the article is to research the presence of the violence towards children in the family environment in the technical press and social journals in the Kingdom of Poland at the turn of the 19th and 20th centuries. The crucial task is the analyses of the publicists, intellectuals and community activists’ texts in respect of the kind of problems connected with physical and sexual violence against children, which appeared in the social and science journals. Another big issue is the choice of criteria used in explaining those problems. At the turn of the 19th and 20th centuries there was a sudden growth of interest in issues of violence against children and young persons. Publicists tried to capture audience attentionto condition of children in dysfunctional families, which earlier was taboo. The aim of this was to awaken people’ sense of responsibility. The issue of the violence was explained by conceptual apparatus and theoretical arrangements from the field of pedagogy and sciences connected with it.
Celem artykułu jest zbadanie obecności problemu przemocy wobec dzieci w środowisku rodzinnym w prasie fachowej i publicystyce społecznej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX w. Istotnym zadaniem jest analiza tekstów publicystów intelektualistów i działaczy społecznych pod kątem tego, jakie problemy, dotyczące przemocy fizycznej i seksualnej wobec dzieci, były podejmowane w publicystyce społecznej i naukowej, i jakie kryteria stosowano w ich wyjaśnianiu. Na przełomie XIX i XX wieku znacznie wzrosło zainteresowanie problematykąprzemocy wobec dzieci i młodzieży. Publicyści starali się zwrócić uwagę opinii publicznej na zjawisko wcześniej tabuizowane, dążąc do rozbudzenie poczucia wspólnej odpowiedzialności za los dzieci w rodzinach dysfunkcyjnych. Problem przemocy wyjaśniano wykorzystując aparat pojęciowy i ustalenia teoretyczne z zakresu pedagogiki i nauk jej pokrewnych.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:95641 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 18 (2/2018)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
May 6, 2019
194
257
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/102836
Achmetova, Laila
Błeszyński, Jacek J. Rodkiewicz-Rożek, Anita Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Drejer, Fryderyk Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Bołdyrew, Aneta Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jędrychowska, Barbara. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Bołdyrew, Aneta Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Walasek, Stefania. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Haratyk, Anna. Red.
Bołdyrew, Aneta Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Albański, Leszek. Red. Walasek, Stefania. Red.