The utility of knowledge sources about upbringing according to small children mothers’ opinions
Użyteczność źródeł wiedzy o wychowaniu w opiniach matek małych dzieci
Szymanik-Kostrzewska, Anna
Michalska, Paulina
0000-0002-1544-7302 0000-0003-2703-158X
upbringing
knowledge about upbringing
small children
wychowanie
wiedza o wychowaniu
małe dziecko
The purpose of presented research was to define utility of resource knowledge about children upbringing. The Sources of Knowledge about Upbringing Questionnaire, constructed by authors, was used. In voluntary, anonymous tests took a part 260 mothers having at least one child in the age between 1–7 years old. They determined the utility of chosen knowledge resources. According to mothers the most useful knowledge resource about upbringing are instinct and their personal feelings, next to opinions about their child formulated by representatives with medical education (doctors, nurses) and their own experience from childhood. Mothers recognized public statements of media representatives (e.g. celebrities), who does not possess professional knowledge about upbringing, as the least useful source. The statements about children coming from unknown Internet representatives turned out to be very unhelpful as well.
Celem prezentowanych badań było określenie użyteczności źródeł wiedzy o wychowaniu dzieci. Zastosowano autorski Kwestionariusz Źródeł Wiedzy o Wychowaniu. W dobrowolnym, anonimowym badaniu 260 matek przynajmniej jednego dziecka w wieku 1–7 lat określało użyteczność wybranych źródeł wiedzy. Matki za najbardziej użyteczne źródło wiedzy o wychowaniu uznały własny instynkt i odczucia, następnie konkretne wypowiedzi na temat ich dziecka, formułowane przez osoby o wykształceniu medycznym (lekarzy, pielęgniarki) oraz swoje własne doświadczenia z dzieciństwa. Za najmniej użyteczne źródło wiedzy z kolei uznały publiczne wypowiedzi osób medialnych, które nie posiadały specjalistycznej wiedzy o wychowaniu (np. celebrytów). Bardzo mało użyteczne okazały się również wypowiedzi nieznanych matkom osób z Internetu na temat ich dzieci.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:94136 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 17 (1/2018)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Jan 18, 2019
151
183
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/101426
Edition name | Date |
---|---|
Użyteczność źródeł wiedzy o wychowaniu w opiniach matek małych dzieci | Mar 28, 2022 |
Jurczyk-Romanowska, Ewa Albański, Leszek Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Walasek, Stefania. Red. Albański, Leszek. Red.
Jurczyk-Romanowska, Ewa Sadowska, Edyta Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Jędrychowska, Barbara Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jędrychowska, Barbara. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Jurczyk-Romanowska, Ewa Gandecka, Kamila Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Gandecka, Kamila. Red.