The role of parent-type care and educational facility, but relations orphans with their parents and guardians
Rola placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego a relacje osób osieroconych z rodzinami i opiekunami
Porąbaniec, Małgorzata
Klimczyk, Karolina
social orphanage
family
care and upbringing institution of family type
relations
sieroctwo społeczne
rodzina
placówka opiekuńczo-wychowawcza typu rodzinnego
relacje
The aim of this study is to analyze and interpret the experiences of the pupils of the Family Care Facility in Włoszczowa. For the purposes of this study, a qualitative method has been used. A narrative analysis was used, which was possible thanks to a partially structured interview, containing specific dispositions of issues. The collected content was necessary forthe creation and presentation of a case study. Thanks to the applied research methods, the situation, problems and plans for the future of young people who have been staying in a care and educational institution for many years have been known. Selected aspects of orphans’; relations with their carers were also considered. The research, together with the reference to the literature on the subject, allowed us to explore the causes and effects of social orphanage. The inability of the family to perform the functions assigned to it results in the fact that certain institutions are obliged to do so, as exemplified by the Family-type Care and Educational Centre in Włoszczowa. The pupils of this place enter the stage of adulthood with a lot of difficult experiences, which may hinder their functioning in adult life. Childhood and the period of early youth spent in a care and educational institution is conducive to the creation of strong relations between the children and their caregivers. It should be stressed, however, that the described organisation is not an alternative to a natural family, which is not so much unattainable, but incorrect from the point of view of the role that rests on the existence of individual forms of foster care.
Celem niniejszej pracy jest analiza i interpretacja poznanych doświadczeń wychowanków Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej typu Rodzinnego we Włoszczowie. Na potrzeby niniejszych badań zastosowano metodę jakościową. Posłużono się analizą narracyjną, możliwą dzięki przeprowadzeniu wywiadu częściowo ustrukturyzowanego, zawierającego określone dyspozycje zagadnień. Zgromadzone treści były niezbędne w stworzeniu i przedstawieniu studium indywidualnych przypadków. Dzięki zastosowanym metodom badawczym poznano sytuację, problemy, a także plany na przyszłość młodzieży, która od wielu lat przebywa w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Rozważono również wybrane aspekty dotyczące relacjiosób osieroconych z ich opiekunami. Badania, wraz z odwołaniem do literatury tematu pozwoliły zgłębić przyczyny i skutki sieroctwa społecznego. Niemożność realizowania przez rodzinę przypisanych jej funkcji powoduje, iż zobligowane zostają do tego określone placówki, czego przykładem może być Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza typu Rodzinnego we Włoszczowie. Wychowankowie tego miejsca wkraczają w etap dorosłości z bagażem licznych trudnych doświadczeń, co może utrudniać ich funkcjonowanie w dorosłym życiu. Dzieciństwo i okres wczesnej młodości spędzone w placówce opiekuńczo-wychowawczej sprzyja wytworzeniu silnych relacji wychowanków z ich opiekunami. Należy jednak podkreślić że opisywana placówka nie stanowi alternatywy dla rodziny naturalnej, co jest nie tyle nieosiągalne, co nieprawidłowe z punktu widzenia roli, jaka spoczywa na istnieniu poszczególnych form pieczy zastępczej.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:95528 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T.17 (1/2018)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Apr 9, 2019
794
899
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/101424
Edition name | Date |
---|---|
Rola placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego a relacje osób osieroconych z rodzinami i opiekunami | Mar 28, 2022 |
Opozda, Danuta Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Ferenz, Krystyna. Red. Kowalska, Ewa. Red.
Mitręga, Anna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Szybalska, Mariola Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Albański, Leszek. Red. Walasek, Stefania. Red.
Ferenz, Krystyna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Żłobicki, Wiktor
Sendyk, Marzena Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Winczura, Barbara. Red.