Cultural experience of the young generation in Polish families in the Vilnius cultural borderland
Kulturowe doświadczanie młodego pokolenia w polskich rodzinach na wileńskim styku kultur
family home
identity
cultural space of the family
dimensions of the cultural identification
dom rodzinny
tożsamość
kulturowa przestrzeń rodziny
wymiary kulturowej identyfikacji
The aim of this study was to define the specificity of the cultural experiences of the young generation of Poles in the Vilnius cultural borderland, in particular regarding their cultural identifications in family environment. The research exploration, concerning the above outlined issues, was carried out with the application of the method of diagnostic survey. The research embraced 106 teenagers coming from Polish families, and living in the Vilnius region. Relying on the conclusions from own research, carried out amongst the young generation of Poles living in the Vilnius area, a conceptualisation of the cultural space of the family in a borderland took place, followed by the distinction of its primary dimensions, i.e. the extant, succeeded and accomplished. With reference to each of the latter the author described generating factors that are of key importance in the process of the cultural identification of the young generation functioning in the cultural borderland. On such grounds the conclusions tackled not only the cultural orientations of the researched, but equally their cultural capital with regards to the process of establishing a community in the multicultural environment. For the latter, the culture of the borderland proves to function as a point of reference, entailing cross-cultural and cross-national features.
Celem niniejszego opracowania uczyniono określenie specyfiki kulturowego doświadczania młodego pokolenia Polaków na wileńskim styku kultur, a w szczególności ich kulturowe identyfikacje dokonujące się w ich środowisku rodzinnym. Eksplorację badawczą, czyniącą przedmiotem poznania wskazaną powyżej problematykę, przeprowadzono z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego. W badaniach uczestniczyło 106 nastolatków wywodzących się z polskich rodzin zamieszkujących na Wileńszczyźnie. Rezultatem przeprowadzonych badań jest konceptualizacja kulturowej przestrzeni rodziny na styku kultur, dzięki której możliwe było wyróżnienie jej podstawowych wymiarów: dziedziczonego, zastanego i realizowanego. W obrębie każdego z tych wymiarów wskazano na czynniki je generujące, które odgrywają istotną rolę w procesie kulturowej identyfikacji młodego pokolenia funkcjonującego na pograniczu kulturowym. Na podstawie wyników wnioskowano nie tylko o kulturowych orientacjach badanych ale także o ich kulturowym kapitale w zakresie budowy wspólnoty w środowisku wielokulturowym, dla której odniesieniem w ich codzienności jest kultura pogranicza o międzykulturowej i ponadnarodowej proweniencji.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:94132 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 17 (1/2018)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Jan 18, 2019
154
194
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/101421
Edition name | Date |
---|---|
Kulturowe doświadczanie młodego pokolenia w polskich rodzinach na wileńskim styku kultur | Mar 28, 2022 |
Nikitorowicz, Jerzy Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Szerląg, Alicja
Strakšienė, Diana Radzevičienė, Liuda