Karaim’s traditions and educational aspirations in the 19th/20th century (outline of the problem)
Karaimskie tradycje i aspiracje oświatowe w XIX/XX wieku (zarys problemu)
Karaites
traditions
upbringing
education
family
teachers
Karaimi
tradycja
oświata
wychowanie rodzinne
nauczyciele
Karaite families cultivated their ancestors’ traditions and the love of learning was passed onto subsequent generations. Family, as an original and closest educational environment that inculcated religious values into a child and taught them their mother tongue, was the source of shaping Karaim attitudes. Despite the importance of family environment, the upbringing depended mostly on financial situation and social status of a family. In Karaite municipalities in the 19th/20th century there were traditional religious schools called midrash functioning next to kenesas (houses of prayer). Teachers who taught religious rules and practises, and Karaite language, played an important role in passing religious knowledge.
Rodziny karaimskie kultywowały tradycje swoich przodków, a umiłowanie do nauki było przekazywana kolejnym pokoleniom. Źródłem kształtowania postaw karaimskich była rodzina, pierwotne i najbliższe środowisko wychowawcze, które wpajało dziecku wartości religijne i uczyło języka macierzystego. Pomimo znaczenia środowiska rodzinnego to jednak wychowanie w znacznym stopniu zależało od sytuacji finansowej i statusu społecznego rodziny. W gminach karaimskich w XIX/XX wieku przy kienesach funkcjonowały tradycyjne szkółki religijne zwane midraszami. W przekazywaniu wiedzy religijnej ważną rolę pełnili nauczyciele, którzy uczyli zasad i praktyk religii oraz języka karaimskiego.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:94127 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 17 (1/2018)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)
click here to follow the link
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Jan 18, 2019
238
275
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/101414
Edition name | Date |
---|---|
Karaimskie tradycje i aspiracje oświatowe w XIX/XX wieku (zarys problemu) | Mar 28, 2022 |
Sarnat-Ciastko, Adrianna Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Stelmasiak, Izabela Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Albański, Leszek. Red. Walasek, Stefania. Red.
Paszenda, Iwona
Banaszak, Ewa. Red.
Wróblewska, Urszula Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Szerląg, Alicja. Red.
Szablicka-Żak, Jolanta Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Albański, Leszek. Red.
Kiełb-Grabarczyk, Dorota Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.