Object

Title: Karaim’s traditions and educational aspirations in the 19th/20th century (outline of the problem) ; Karaimskie tradycje i aspiracje oświatowe w XIX/XX wieku (zarys problemu)

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Karaim’s traditions and educational aspirations in the 19th/20th century (outline of the problem)  
Karaimskie tradycje i aspiracje oświatowe w XIX/XX wieku (zarys problemu)

Creator:

Wróblewska, Urszula

ORCID:

0000-0003-3585-3903

Subject and Keywords:

Karaites   traditions   upbringing   education   family   teachers  
Karaimi   tradycja   oświata   wychowanie rodzinne   nauczyciele

Abstract:

Karaite families cultivated their ancestors’ traditions and the love of learning was passed onto subsequent generations. Family, as an original and closest educational environment that inculcated religious values into a child and taught them their mother tongue, was the source of shaping Karaim attitudes. Despite the importance of family environment, the upbringing depended mostly on financial situation and social status of a family. In Karaite municipalities in the 19th/20th century there were traditional religious schools called midrash functioning next to kenesas (houses of prayer). Teachers who taught religious rules and practises, and Karaite language, played an important role in passing religious knowledge.  

Rodziny karaimskie kultywowały tradycje swoich przodków, a umiłowanie do nauki było przekazywana kolejnym pokoleniom. Źródłem kształtowania postaw karaimskich była rodzina, pierwotne i najbliższe środowisko wychowawcze, które wpajało dziecku wartości religijne i uczyło języka macierzystego. Pomimo znaczenia środowiska rodzinnego to jednak wychowanie w znacznym stopniu zależało od sytuacji finansowej i statusu społecznego rodziny. W gminach karaimskich w XIX/XX wieku przy kienesach funkcjonowały tradycyjne szkółki religijne zwane midraszami. W przekazywaniu wiedzy religijnej ważną rolę pełnili nauczyciele, którzy uczyli zasad i praktyk religii oraz języka karaimskiego.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2018

Detailed Type:

journal  
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:94127   ISSN 2082-9019   e-ISSN 2300-5866

DOI:

10.23734/wwr20181.017.032

Source:

Pdg P 343

Language:

pol

Relation:

Wychowanie w Rodzinie, T. 17 (1/2018)

Is referenced by:

click here to follow the link

Temporal coverage:

XIX-XX w.

Access rights:

Attribution, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach

License:

Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)   click here to follow the link  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)   click here to follow the link

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Mar 28, 2022

In our library since:

Jan 18, 2019

Number of object content hits:

238

Number of object content views in PDF format

275

All available object's versions:

https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/101414

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Objects Similar

This page uses 'cookies'. More information