A1 - Wysoczański, Włodzimierz PB - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego N2 - Przedstawienie ludzi i zwierząt z perspektywy reguł ich postępowania uwidacznia wyraźnie opozycję postaw i działań dobrych wobec nastawień i zachowań złych. Innymi słowy, w świetle funkcjonujących w kulturze (kulturach konkretnych ludów) oraz utrwalonych w języku (konkretnych językach) wzorców postępowania, które są wyznaczane ramami opozycji homo — animal, ujawnia sięopozycja dobro — zło, dobrzy i źli są bowiem ludzie zarówno dla siebie, jak i dla zwierząt, a także dobre i złe są zwierzęta dla ludzi oraz dla siebie samych. Rozpiętość skali zła gotowanego innym oscyluje od wyrządzania drobnych krzywd do bezwzględnego okrucieństwa i unicestwiania innych, od niechęci i nieprzyjaźni do wrogości i nienawiści. Zakres czynionego dobra jest również rozległy, jest tu bowiem m.in. ahimsa, zachowania przyjazne, altruizm, empatia, poświęcenie, miłość oraz bycie „dobrym aż do obrzydliwości”. Przedstawione wywody nie upoważniają do jednoznacznego rozstrzygnięcia, kto jest gorszy, a kto lepszy, przeto wciąż aktualne i prawdziwe wydaje się stwierdzenie Marka Twaina, że „Jeśli zaopiekujesz się zbłąkanym psem i zapewnisz mu spokojny żywot, nie ugryzie cię. To główna różnica między psem a człowiekiem”. CY - Wrocław L2 - http://www.repozytorium.uni.wroc.pl/Content/133411 KW - relacje człowiek - zwierzęta KW - człowiek - animalizm KW - socjobiologia KW - kongresy i konferencje - Polska T1 - Opozycja homo-animal z perspektywy reguł postępowania (na materiale frazemów wybranych języków) UR - http://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/edition/133411