@misc{_Utopia_2022, copyright={Copyright by Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2022}, publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, abstract={Myślenie utopijne to swego rodzaju „wyjście” poza ustalone pole przywiązania do tego, co uznane, przyjęte za (nie)możliwe, obowiązujące, w stronę tego, co nie musi być elementem jedynie porządku tęsknoty – może być bowiem projektem wcielanym w życie. Edukacja jest zarówno narzędziem, które pozwala rozwijać wyobrażenia i zdolności jednostki służące owemu „wychodzeniu”, jak i kształtuje możliwości docierania do wyobrażonego celu. Jest łącznikiem pomiędzy teraźniejszością i przyszłością, laboratorium, w którym możemy projektować, a nawet testować to, co jest jeszcze nieobecne w dostępnej nam codzienności. Nieodzownym elementem ćwiczenia wyobraźni społecznej w myśleniu utopijnym są bowiem projekty wychowania nowych obywateli(-lek). Można je znaleźć i odnajdujemy je w filozofii, ideologiach, literaturze, tekstach różnych tradycji kulturowych, teoriach i praktykach edukacyjnych. Piąty tom cyklu publikacji „Utopia a edukacja” podzielony został na dwie części, które naświetlają relację między utopią a edukacją i wychowaniem obywatelskim. Część pierwsza obejmuje prace, które ukazują utopijne oblicza wychowania obywatelskiego i edukacji do demokracji w perspektywie historycznej i kulturowej. Część druga kontynuuje podjętą w części pierwszej problematykę, z tym że Autorki i Autorów poszczególnych rozdziałów podejmujących zagadnienia związane z utopijnymi wymiarami edukacji do demokracji i wychowania obywatelskiego charakteryzuje i łączy ujmowanie ich z perspektywy antropologii i filozofii edukacji oraz w kontekście obecnych wyzwań zachodnich społeczeństw, w tym ryzyka autorytaryzmu, a także inspiracje wybranymi dziełami współczesnych myślicieli, literatury, sztuki.}, title={Utopia a edukacja, T. 5}, doi={10.34616/146546}, keywords={education, utopia, pedagogical utiopianism, educational utopia, social imagination, civic education, education for democracy, democracy}, }