@misc{Dadić_Katarina_Are_2017, author={Dadić, Katarina and Pušić, Bruno}, copyright={Copyright by Katarina Dadić}, copyright={Copyright by Bruno Prušić}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={eng}, abstract={W wielu kulturach występuje stereotyp „okrucieństwa” przybranych rodziców wobec przybranych dzieci. Steretyp ten ma źródło w (1) niejasnych rolach przybranych rodziców w rodzinie oraz w (2) przeważnie negatywnym stosunku dzieci do ponownych małżeństw zawieranych przez ich biologicznych rodziców. W tym artykule zastanawiamy się czy ten stereotyp znajduje jakiekolwiek potwierdzenie w rzeczywistości. Stosujemy perspektywę pedagogiczną i perspektywę psychologii ewolucyjnej. W artykule szczegółowo omówiono stereotyp przybranego rodzica. Celem jest określenie czy dzieci mieszkające z jednym biologicznym rodzicem i jednym przybranym rodzicem rzeczywiście przebywają w niesprzyjającym otoczeniu rodzinnym, w porównaniu z dziećmi żyjącymi z parą biologicznych rodziców. Przedstawiamy również szczegółowy przegląd aktualnych badań pedagogicznych, jak również badań w psychologii ewolucyjnej nad przybranymi rodzicami i to jak badania te wpłynęły na pedagogiczną ocenę tego problemu, aby określić (a) czemu istniejący stereotyp przybranego rodzica i ich związków z przybranymi dziećmi stanowi wyzwanie dla współczesnej pedagogiki i (b) jak współczesna pedagogika może odpowiedzieć na ten problem.}, title={Are step-parents really mean: a view from pedagogy and evolutionary psychology}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.23734/wwr20171.165.186}, keywords={przybrana matka, przybrany ojciec, dzieci, rodzina, pedagogika, psychologia ewolucyjna, stereotyp}, }