@misc{Romulska_Joanna_Próba_2014, author={Romulska, Joanna}, copyright={Copyright by Department of Psychology, Faculty of Historical and Pedagogical Sciences, University of Wrocław}, copyright={Copyright by Instytut Psychologii, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Wrocławski}, address={Sopot}, howpublished={online}, year={2014}, publisher={Wydawnictwo "Smak Słowa"}, language={pol}, abstract={Temat wyboru książek pozostawiających ślad w naszym życiu jest dość istotny. Współczesny rynek wydawniczy zalewany jest nowościami i informacjami o nich. Trudno wybrać spośród nich takie, które warto przeczytać. Celem pracy jest analiza preferencji czytelniczych słuchaczy Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych (szkoła pomaturalna), oraz próba wyboru i wyodrębnienia książek, które w jakiś sposób przyczyniły się do zmian w życiu ich czytelników. Starano się stworzyć listę zarówno książek, które wpłynęły pozytywnie na odbiorcę, jak i takie publikacje, które słuchacze nie poleciliby, ze względu na negatywny wpływ jej lektury na ich nastrój i emocje. Badania przeprowadzono za pomocą ankiet. W badaniach wzięło udział 127 respondentów. Na podstawie ich wypowiedzi i opinii zbadano: jakie miejsce zajmuje lektura wśród innych sposobów spędzania wolnego czasu, jaka jest aktywność czytelnicza słuchaczy, ile książek czytają w miesiącu, czy czytają książki w wersji elektronicznej, czy słuchają audiobooki, jakie książki i z jakiej dziedziny mieszczą się w kręgu ich zainteresowań, jakie są ich motywy sięgania po książkę, jakie mają źródła dostępu do książek, w jaki sposób dowiadują się o książkach, które warto przeczytać, jakie napotykają trudności w zdobyciu książki, w jaki sposób dokonują wyboru książki, czym się kierują sięgając po konkretną książkę, jakie są nazwiska ich ulubionych autorów, jakie są tytuły ich ulubionych książek, czy są takie książki, do których wracają; jeżeli tak, to do jakich, czy są książki, które zostawiły ślad w ich życiu i co się zmieniło po ich przeczytaniu, czy są książki, które nie polecają i jaki jest tego powód, czy są autorzy, których książki respondenci z reguły odrzucają, czy w dzieciństwie rodzice im czytali. Warto zapoznać się z wynikami tych badań, szczególnie pracując z młodzieżą szkół pomaturalnych. Znajomość tytułów preferowanych przez nich książek oraz ulubionych lub odrzucanych autorów ułatwi pracę biblioterapeuty.}, title={Próba wyboru książek, pozostawiających ślad w naszym życiu. Analiza preferencji czytelniczych słuchaczy Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych we Wrocławiu}, type={text}, keywords={bibliotherapy, reader surveys, reading preferences, readership}, }