@misc{Nicieja_Stankomir_Nauczanie_2023, author={Nicieja, Stankomir}, copyright={Copyright by Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, copyright={Copyright by Stankomir Nicieja}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2023}, publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Artykuł jest próbą przekrojowego przeglądu motywów edukacyjnych w audio-wizualnych narracjach gatunku science-fiction (SF). Główna tezą tekstu jest obserwacja, iż SF dość niechętnie podejmuje i rozwija wątki edukacyjne. Z reguły twórcy SF bardziej interesują się ideą sprowadzenia na świat sztucznego życia oraz moralnymi i praktycznymi konsekwencjami takiego postępowania. Brak zainteresowania tematyką edukacyjną w narracjach SF wydaje się być też ściśle połączony z szerszym kryzysem idei szkoły i edukacji we współczesnej kulturze popularnej. Jeżeli szkoła pojawia się w utworach SF to najczęściej w kontekstach antyutopijnych, jako instytucja opresyjna, funkcjonująca w ramach umacniania autorytarnej lub totalitarnej władzy. Na ekranach częściej widzimy bezwzględną indoktrynację i dyscyplinowanie niż uczenie. W dalszej części tekst omawia motywy rodzicielstwa i wychowania w wybranych serialach i filmach SF z ostatnich lat.}, type={tekst}, title={Nauczanie (w) przyszłości: wyobrażeniaszkoły i edukacji w wybranych filmachi serialach science-fiction}, doi={https://doi.org/10.34616/149611}, keywords={edukacja, science fiction, autorytaryzm, wychowanie}, }