@misc{Jarosiewicz_Henryk_Świadomość_2022, author={Jarosiewicz, Henryk}, copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2022}, contents={WSTĘP 9 1. AKTYWNOŚĆ JAKO PRZEDMIOT PSYCHOLOGII I NAUK O CZŁOWIEKU 12 Życie człowieka jako aktywność ukierunkowana na jakość życia 12 Opis aktywności. Koncepcja czynności i wytworów 13 Zachowanie jako wytwór czynności podmiotu 15 Przedsiębiorstwo jako organizacja 19 Aspekt podmiotowy i przedmiotowy aktywności — model 21 Rozwój zawodowy i warunkujące go relacje 24 System i organizacja 24 Relacje autoteliczne i instrumentalne 25 Kierowanie sobą 26 Czucie w funkcji posiadania siebie 27 Czucie jako poznanie zmysłowe 28 Czucie jako doznanie 30 Świat struktur: przejście od sōma do sarx 34 Integracja i dezintegracja 35 Kierowanie innymi jako wytwór sztuczny 36 Cel, czyli kierunek aktywności 37 Zarządzanie jakością 39 Zarys teorii wytwarzania i nowa doktryna jakości 43 2. PODMIOTOWA KONCEPCJA ŚWIADOMOŚCI 46 Istota świadomości 46 Świadomość jako sposób istnienia podmiotu osobowego 46 Podejścia wyjaśniające fakt świadomości 50 Świadomość jako wytwór przeżycia 51 6 Geneza świadomości 52 Funkcje świadomości 54 Rodzaje świadomości 57 3. KULTURA I KLIMAT 59 Cele i sposoby zachowania 59 Fazy procesu aktywizacji 61 Siła woli i moc woli 62 Działania dowolne i wolne 62 Moc woli 64 Działanie świadome, czyli upersonalizowane 66 Osobowość jako struktura przeżytych relacji 69 Konflikty celów 71 Sytuacje problemowe i sytuacje zadaniowe w pracy 75 Kultura – jej istota, funkcje i rodzaje 76 Kultura jako czynność i jako wytwór 76 Kultura jako wytwory sztuczne (artefakty) 81 Zachowania własne i przejęte 82 Kultura jako postępowanie i zachowanie 84 Kultura jako wytwór materialny 84 Specyfika zachowań technicznych 86 Kultura umysłowa 86 Kultura umysłowa a kultura organizacji 88 Zasoby organizacji 91 Problemy bytowe a problemy integracyjne 93 Kultura organizacyjna 95 Kultura osób a kultura organizacji 95 Różnicowanie kultur 96 Relacje instrumentalne i relacje autoteliczne 103 Rodzaje organizacji 105 Poziomy dojrzałości zawodowej 107 Kompetencja, czyli przygotowanie do pracy 112 Kompetencja zawodowa 112 Podział kompetencji 112 Oszacowanie kompetencji za pomocą testu Achtnicha 114 Uwarunkowania sprawności w pracy 116 7 Zjawisko klimatu 120 Istota klimatu 120 Rodzaje klimatu 125 Ukierunkowanie życiowe 128 Dążenie do jakości życia 131 Kultura a klimat 132 Jakość życia 134 Konflikt pożądanego klimatu i kultury organizacyjnej (przykład) 136 4. KWESTIONARIUSZ DO OCENY KLIMATU W ORGANIZACJI 145 Założenia narzędzia 145 Klimat a odczuwana jakość życia 145 Świadomość a dążenia osoby 148 Kategoria jakości 148 Dążenia a przeżycia i pragnienia 150 Pożądana i oczekiwana jakość życia 154 Pożądana jakość życia 155 Oczekiwana jakość życia 156 Odczucie klimatu i poczucie kultury 158 Zawód a rola zawodowa 162 Pomiar odczuwanego klimatu 163 Interpretacja wyników 164 Zakres wyników liczbowych 164 Passio i actio, czyli dzianie się i działanie 165 5. ŚWIADOMOŚĆ ORGANIZACJI 168 Świadomość a obraz rynku pracy 168 Znaczenie wartości na różnych poziomach organizacji 172 Świadomość a podejmowanie decyzji 173 Sprawność i skuteczność organizacji 174 Sprawność jako funkcja kultury 174 Skuteczność zarządzania 176 Znaczenie uczestnictwa w zarządzaniu 178 Funkcja świadomości organizacji 179 Rodzaje świadomości organizacji 179 Trzy rodzaje świadomości organizacji 179 Spójność dążeń organizacji 182 8 ZAKOŃCZENIE 183 UZUPEŁNIENIA: PODSTAWOWE TEZY I POJĘCIA 185 Zebrane tezy dotyczące świadomości, klimatu i kultury organizacyjnej 185 Podstawowe pojęcia modelu podmiotu osobowego w jego relacjach ze światem 188 SKOROWIDZ POJĘĆ I NAZWISK 191 SPIS ILUSTRACJI 203 CYTOWANE PRACE 205}, publisher={Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii}, language={pol}, abstract={Termin świadomość wskazuje na jeden z dwóch sposobów istnienia podmiotu osobowego. Obok zjawisk podmiotowych materialnych - takich, jak zmiany w aparacie zmysłowym wywołane przez działanie świata - pojawiają się zjawiska podmiotowe niematerialne. Są one wytworem przeżyć. Przeżycia tworzą stany wewnętrzne, które William James określił jako „strumień świadomości”. Do tego strumienia wpadają wciąż nowe uczucia, czyli przeżycia o genezie emocjonalnej. Dzięki przeżyciom człowiek orientuje się w swoim położeniu życiowym, gdyż przedmiotem przeżycia jest wartość doznawanych relacji ze światem. Odpowiedzią osoby na przeżycie wartości jest dążenie do bardziej optymalnego położenia życiowego. Dążenie poprzedzone jest czynnością wyboru, w której podmiot uznaje pewne relacje jako odpowiednie dla siebie i czyni jest swoimi celami. Wybór optymalnych relacji jest istotą regulacji stosunków podmiotu ze światem.Termin "klimat" oznacza sumę doznawanych i przeżywanych relacji ze światem w aspekcie ich wartości. Przeżywany klimat dopełnia się kulturą działania. Realizacja celów podmiotowych wymaga bowiem podjęcia czynności przedmiotowych, to znaczy opartych na wytworach poznania. Zarówno wiedza, jak i samowiedza, są odzwierciedlanie jako obraz świata, w obrębie którego wyłaniają się motywy, które poruszają i ukierunkowują wolę. Zachowanie jest wytworem czynności woli, ale jego cele i sposoby ich realizacji są wytworem refleksji. W wyniku rozwoju, obok aktualnych motywów działania, podmiot tworzy złożone sposoby działania, które składają się na projekty poprawy własnego położenia życiowego. Projekty te określają kulturę działania danej osoby. Analogicznie kształtuje się kultura organizacji, która jest odpowiedzią na przeżyte i zobiektywizowane położenie organizacji na rynku pracy.}, type={tekst}, title={Świadomość organizacji : o znaczeniu klimatu dla rozwoju osoby i sukcesu przedsiębiorstwa}, doi={10.34616/145554}, keywords={świadomość, klimat organizacji, kultura organizacji, model podmiotu osobowego, kompetencje zawodowe}, }