@misc{Dybek_Dariusz_Anioł_2012, author={Dybek, Dariusz}, copyright={Copyright by Dariusz Dybek and Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o., Wrocław 2012}, address={Wroclaw}, howpublished={online}, contents={I. Wstęp . .. 7 II. Krótka historia angelologii przedbarokowej . . . . 1 II.1. Anioły w Biblii . . . 10 II.2. Anioły w apokryfach judejskich i wczesnochrześcijańskich . . . 13 II.3. Anioły w teologii chrześcijańskiej . ..16 II.4. Anioły w literaturze przedbarokowej...20 II.4.1. Anioły średniowieczne . . . 20 II.4.2. Anioły renesansowe . . . . 26 II.5. Anioły barokowe i oświeceniowe . . . 32 III. Od kiedy są aniołowie i ilu ich jest? . . . 35 III.1. Dzień, w którym powstały anioły… . . . 35 III.2. Anielskie tłumy . . . 42 IV. Aniołowie ważniejsi niż inni… . . . 49 IV.1. Siedmiu aniołów Boga . . . 49 IV.2. Trzej aniołowie Boga . . . 53 IV.3. Rafał w literaturze baroku i oświecenia . . . . 53 IV.4. Gabriel w literaturze baroku i oświecenia . . . 65 IV.5. Michał w literaturze baroku i oświecenia . . . 82 IV.6.Uriel 112 V. Chóry anielskie . . . 116 VI. Jacy są aniołowie? . . . 153 VI.1. Wygląd aniołów . . . 153 VI.2. Skrzydła . . . 183 VI.3. Ciało . . . 199 VII. Po co są aniołowie? . . . 214 VII.1. Anioł a Bóg . . . 214 VII.2. Anioł a Jezus . . . 219 VII.3. Anioł a człowiek . . . 224 VII.3.1. Anioł a święci . . . 224 VII.3.2. Anioł a zwykły człowiek . . . 227 VIII. Zakończenie . . . 236 Bibliografia podmiotowa . . . 239 Bibliografia przedmiotowa . . . 245 Summary . . . 248 Indeks osób . . . 250}, year={2012}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={The work is devoted to the presence of angelic themes in the literature of Polish Baroque and Enlightenment. It is not a monograph on the subject, due to the great extent of the topic (there are thousands of angelic motives in that period of time). However, it addresses the most important threads regarding messengers of God. It is focused on the texts written in the seventeenth and eighteenth centuries in order to verify to what extent the intellectual breakthrough of the Enlightenment changed the attitude of authors towards angelology.The work is composed of eight parts. Th e introduction includes the explanation with regard to the texts that have been analyzed. Th ey are mostly religious texts (sermons, treatises), which were forming the consciousness of an average Christian in the two centuries (even though theyare not prominent works). In this way one can fi nd out what an average author and reader/ listener knew about the angels. Part two contains information on the sources that could have been usedby the authors in the Baroque and Enlightenment. Th ese sources included the Bible (though, it refersto the angels sporadically and incon sistently), Apocrypha (Jewish, Christian as well as Egyptian) and theology (especially the teachings of Pseudo-Dionysius and St. Th omas Aquinas). Part two also contains a brief over view on medieval and Renaissance literature regarding angelic motives. It endswith a description of one of Baroque compendium on the angels, entitled Angelic righteousness by M.I. Tłuczyński.Part three is devoted to two issues.}, type={tekst}, title={Anioł w piśmiennictwie polskim XVII i XVIII wieku}, keywords={angels, literature - polish 17 - 18 century, angelology}, }