@misc{Matyja_Aleksandra_Kulturowe_2020, author={Matyja, Aleksandra}, copyright={Copyright by Aleksandra Matyja}, copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2020}, school={Uniwersytet Wrocławski. Wydział Filologiczny}, contents={Wstęp 1 CZĘŚĆ I KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA – WPROWADZENIE 7 1. Komunikacja międzykulturowa – charakterystyka dyscypliny 9 2. Komparatystyka kultur – wybór teorii i metod 32 3. Historyczne relacje polsko-hiszpańskie. Kształtowanie wzajemnych wyobrażeń 69 4. Komunikacja polsko-hiszpańska – stan badań 111 CZĘŚĆ III KOMUNIKACJA POLSKO-HISZPAŃSKA W PERSPEKTYWIE MIĘDZYKULTUROWEJ 135 5. Metodologia badań własnych 137 6. Najnowsza migracja z Hiszpanii do Polski jako nowy etap relacji polsko-hiszpańskich 149 7. Komunikacja w wymiarze powściągliwości i emocjonalności 169 8. Stosunki interpersonalne w wymiarze kolektywizmu oraz indywidualizmu 207 9. Zachowania chronemiczne – wymiar monochroniczności i polichroniczności 257 10. Stosunek do nierówności – wymiar dystansu władzy 273 11. Społeczna rola kobiety i mężczyzny w wymiarze egalitaryzmu płci 301 12. Stereotypy, paralele i inne czynniki warunkujące komunikację polsko-hiszpańską 349 Wnioski 359 Zakończenie i dyskusja 377 Aneks 381 Bibliografia 383 Podziękowania 403 Streszczenie w języku polskim 404 Streszczenie w języku angielskim 406}, language={pol}, abstract={The subject of this dissertation were the cultural aspects of communication between Poles and Spaniards based on the experience of the Spaniards who emigrated to Poland. The Spaniards were in the center of research interest as a new group of foreigners living in Poland. The main research goal was to identify cultural factors that determine the Polish-Spanish contacts, and then trace their impact on the adaptation of this group of immigrants to life in the Polish society. Secondary objectives concerned, firstly, determining the impact of Spanish stereotypes about Poles on deciding on the destination of emigration and the reception of a new cultural environment, as well as analyzing the process of updating them during their stay in Poland. It was also considered important to analyze whether there was a relationship between Spaniards' adaptation to life in Poland and Polish beliefs about Spain. Secondly, the general description of Spaniards as a new immigrant group in Poland was chosen as the goal, including outlining its sociodemographic profile, identifying migration motives and describing how the Spaniards functionin the labor market.}, title={Kulturowe uwarunkowania komunikacji polsko-hiszpańskiej na podstawie doświadczeń imigrantów z Hiszpanii mieszkających w Polsce}, type={text}, keywords={kultura, komunikacja, Polska, Hiszpania, imigracja}, }