@misc{_W_2012, copyright={Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2012}, contents={Od Redakcji 7 Morfologia i funkcje książki MAŁGORZATA GÓRALSKA, Książka jako punkt odniesienia dla nowych form medialnych 11 BOGUMIŁA STANIÓW, Funkcje form metatekstowych w książkach popularnonaukowych dla dzieci i młodzieży (1945–2010) 27 ANDRZEJ TOMASZEWSKI, Książka artystyczna a typografia 49 BOŻENA HOJKA, Okładka książkowa z perspektywy komunikacyjnej 61 MICHAŁ ZAJĄC, Postmodernizm we współczesnych edycjach książek dla dzieci. Rozważania bibliologa 73 ELŻBIETA JAMRÓZ-STOLARSKA, Ilustracja jako komunikat propagandowy w książkach dla dzieci i młodzieży w okresie socrealizmu 91 LIDIA JARSKA, GRAŻYNA PIECHOTA, Charakterystyka komunikatu obrazowego w fantastyce literackiej na przykładzie grafiki ilustracyjnej książek lubelskiego wydawnictwa „Fabryka Słów” 105 AGNIESZKA KIDA, BOŻENA REJAKOWA, Wiedza językowa i pozajęzykowa w odbiorze katalogów wystaw plakatów 125 Współpraca ludzi książki TOMASZ BIERKOWSKI, Metodyka projektowania książki. Czas na zmiany 139 KLAUDIA SOCHA, Funkcjonalność, ekonomia i estetyka – podstawowe problemy tworzenia projektu typograficznego książki 147 ANITA WINCENCJUSZ-PATYNA, Pomiędzy sztuką a rynkiem. O relacjach między artystą a wydawcą książki 161 JOANNA KUŁAKOWSKA-LIS, Współdziałanie, kompromis, harmonia. Współpraca redaktora z projektantem jako warunek powstania książki doskonałej. Studium przypadków 171 BARBARA PETROZOLIN-SKOWROŃSKA, W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Do kogo i jak? Dwie koncepcje edytorskie jednej książki 181 Warsztat typografa EWA REPUCHO, Typograf przy kaszcie. Rola warszawskiej Doświadczalnej Oficyny Graficznej Pracowni Sztuk Plastycznych w twórczości Leona Urbańskiego (1926–1998) 201 AGNIESZKA CHAMERA-NOWAK, Roman i Andrzej Tomaszewscy w niewoli książek 217 KATARZYNA KRZAK-WEISS, Powrót do przeszłości. Inspiracje dawną książką we współczesnej typografii 233 ANNA GRUCA, Forma typograficzna książki z przełomu XIX i XX wieku w ocenie recenzentów 247 MAGDALENA KOMOROWSKA, Szesnastowiecznego typografa dążenie do doskonałości – z tajników warsztatu Andrzeja Piotrkowczyka 263 Droga książki do czytelnika BOGDAN HOJDIS, Technologiczne, prawne i finansowe problemy dystrybucji oraz redystrybucji książek elektronicznych w Polsce 279 ALEKSANDRA ERLANDSSON, E-booki w bibliotekach szkolnych i publicznych w Szwecji 295 KAMILA GRZĘDZIŃSKA, Kunszt artysty, fantazje typografa i frustracje bibliotekarza. Problemy z wprowadzaniem do katalogu centralnego informacji o bieżącej produkcji wydawniczej 301 JADWIGA WIELGUT-WALCZAK, Komentarz autorski współczesnego twórcy książki – formy i znaczenie. Uwagi kuratora Galerii Jednej Książki 311 AGNIESZKA KOTWICA, Estetyka książki a oczekiwania i potrzeby odbiorcy na przykładzie spuścizny bibliotecznej Emila Zegadłowicza 321}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Bibliolog, rozpatrując fenomen książki, powinien pamiętać, że jej postać materialna zależała nie tylko kiedyś, ale także i dzisiaj, zarówno od przeznaczenia edycji, jak i zmieniających się w czasie możliwości technicznych oraz norm estetycznych. Za wszystko odpowiedzialni byli i są ludzie reprezentujący różne zawody, a często także różną wizję przygotowywanej zbiorowym wysiłkiem edycji. Współczesność, dając nowe możliwości techniczne, zmienia też myślenie o książce – jej walorach, funkcjach oraz zadaniach społecznych. W pierwszej części prezentowanego tu tomu zebrano rozważania poświęcone miejscu książki wśród innych mediów, szczególnym jej formom, jak również funkcji elementów składowych edycji oraz ujawniającym się w edycjach książek dziecięcych postmodernizmie. Koniecznym warunkiem powstania udanej pod względem edytorskim książki jest współpraca odpowiednio przygotowanych wydawców i grafików. O ich kształceniu, zasadach współdziałania, zakresie odpowiedzialności traktują artykuły zaprezentowane w drugiej części tomu. Niewątpliwie o walorach estetycznych poszczególnych realizacji wydawniczych w największej mierze decydują graficy i typografowie – ich umiejętności, indywidualność i wrażliwość. Ważne staje się pytanie, w jakim stopniu doświadczenia z przeszłości mogą być lekcją dla współczesnych twórców. I o tym właśnie mówią zamieszczone na kolejnych stronach teksty, ukazujące sylwetki wybitnych współczesnych typografów oraz dokonania ich poprzedników. W rozważaniach o jakości edycji nie może też zabraknąć pytania o to, jaką drogą trafiają do odbiorców książki, co przy zmieniającej się współcześnie technologii może stwarzać problemy. Warto podkreślić, że niezależnie od nowych form dystrybucji istnieją sposoby tradycyjne, ważne zwłaszcza przy książkach wartościowych estetycznie, często niekonwencjonalnych. I o tym wszystkim mówi ostatnia część prezentowanej tu publikacji. Na zakończenie tych wstępnych uwag trzeba jeszcze raz podkreślić, że ukazana tu interdyscyplinarna i wieloaspektowa analiza pracy nad dawną i współczesną książką była możliwa dzięki autorom reprezentującym różnorodne środowiska. A wśród nich są bibliologowie, graficy, decydujący o koncepcji edytorskiej wydawcy, jak również bibliotekarze udostępniający książki w tradycyjnej i nowej postaci.}, title={W poszukiwaniu odpowiedniej formy : rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką}, type={tekst}, keywords={edytorstwo, książki}, }