@misc{Herudzińska_Małgorzata_H._Dzieci_2018, author={Herudzińska, Małgorzata H.}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2018}, publisher={Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Szkoła stanowi swoiste pogranicze kulturowe, w którym szczególną uwagę należy skupić na analizie funkcjonowania nauczycieli, uczniów–cudzoziemców i ich rodziców, innych uczniów, a w związku z tym rodzi się wiele pytań. W niniejszym artykule została podjęta próba odpowiedzi na kilka z nich: W jakim zakresie istniejące rozwiązania prawne są dostosowane do obecności uczniów cudzoziemskich w polskim systemie oświaty? Jakiego rodzaju kompetencje są potrzebne w pracy z dzieckiem cudzoziemskim? Przed jakimi zadaniami i problemami stawia nauczyciela obecność ucznia–cudzoziemca w klasie szkolnej? Czy nauczyciele są przygotowani do pracy z nimi? W jakim zakresie (np. kontakt emocjonalny z uczniem, umiejętność ewaluacji ucznia, pomoc uczniowi w nauce)? Czy i w jakiej formie nauczyciele odczuwają potrzebę wsparcia w pracy z takimi uczniami? Co może wspomóc integrację uczniów cudzoziemskich i polskich? Jakie, zdaniem nauczycieli, są możliwości doskonalenia współpracy na linii szkoła – rodzice ucznia cudzoziemskiego?}, title={Dzieci cudzoziemskie w polskiej szkole. Portret(y), wyzwania i problemy}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/wwr20181.187.209}, keywords={migracje, uczeń cudzoziemski, wielokulturowość}, }