@misc{Perkowska-Klejman_Anna_Utopia_2017, author={Perkowska-Klejman, Anna}, copyright={Copyright by Anna Perkowska-Klejman}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Artykuł stanowi próbę analizy wybranych utopii pod kątem refleksyjności. Refleksyjność jako kategoria pedagogiczna – związana przede wszystkim z wychowaniem i edukacją – występuje w "Państwie" Platona, w "Utopii" Tomasza More’a oraz w "Mieście Słońca" Tomasza Campanelli. Ludzie utopii, na przykład wykreowani mieszkańcy Państwa czy Miasta, oraz autorzy utopijnych wizji świata różnią się między sobą pod względem umiejętności zrozumienia i rozważania życia osobistego i społecznego. O niektórych z nich możemy powiedzieć, że są refleksyjni w wysokim stopniu, innych zaś możemy zidentyfikować jako jednostki pozbawione refleksyjności.}, title={Utopia i refleksyjność}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/22.19.123}, keywords={refleksyjna edukacja, refleksyjność, utopia}, }