@misc{Wojciechowska_Kalina_Nauki_2017, author={Wojciechowska, Kalina}, copyright={Copyright by Kalina Wojciechowska}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={W artykule przedstawiono analizę zaczerpniętych z Ewangelii Marka fragmentów nauczania Jezusa, które były skierowane wyłącznie do tych, których tekst określa jako uczniów lub Dwunastu. Ramy tego nauczania wyznaczone są z jednej strony przez przypowieść o siewcy (Mk 4, 11–20) z drugiej przez mowę misyjną (Mk 16,15–17). Przypowieść i jej wyjaśnienie, które można nazwać mową programową Jezusa, znajdują ostateczne rozwiązanie i nabierają pełnego znaczenia dopiero w połączeniu z nakazem misyjnym. Z kolei nakaz misyjny, interpretowany w świetle objaśnienia przypowieści o siewcy, pozwala wziąć pod uwagę ukryte wcześniej warianty tożsamości siewcy, okoliczności przepowiadania Ewangelii i reakcję na przekazane treści.}, title={Nauki dla wybranych. Charakterystyka ekskluzywnego nauczania Jezusa w Ewangelii Marka}, type={tekst}, keywords={autorytet, ekskluzywność, Ewangelia Marka, królestwo Boże, mowa programowa, nauczyciel, nauczanie, przypowieść o siewcy, uczniowie}, }