@misc{Dobrowolska_Małgorzata_Nauczyciel_2017, author={Dobrowolska, Małgorzata}, copyright={Copyright by Małgorzata Dobrowolska}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Matematyka zajmuje we współczesnej edukacji pozycję szczególną. Jako wspólny język człowieka i przyrody jest ona dyscypliną kluczową dla przyszłych losów ucznia w świecie zdominowanym przez technologię. Pełni ona także funkcję społeczną, adekwatną do tytułu królowej nauk: nobilituje lub degraduje, utrwala hierarchie lub pomaga dokonać przetasowań, karze i nagradza, dyscyplinuje i wyzwala. Badania potwierdzają, że predyspozycje w tym kierunku wykazuje zdecydowana większość kilkulatków. Mimo to w świadomości społecznej matematyka pozostaje wiedzą dla wybranych, a badania przeprowadzane na starszych rocznikach wydają się tę tezę potwierdzać. W pracy zaproponowano drogę wyjścia z tego pozornego paradoksu, dzięki nowemu zdefiniowaniu roli, jaką w procesie edukacji matematycznej małego dziecka odgrywa nauczyciel.}, title={Nauczyciel jako kluczowy element środowiska edukacyjnego małego dziecka w nauczaniu matematyki}, doi={https://doi.org/10.34616/22.19.054}, keywords={edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna, małe dziecko, matematyka, nauczyciel matematyki wczesnoszkolnej}, }