@misc{Dąbrowski_Szymon_Strategie_2016, author={Dąbrowski, Szymon}, copyright={Copyright by Szymon Dąbrowski}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2016}, publisher={Zakład Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={W niniejszym artykule prezentuję założenia teoretyczne, jak również rozwiązania praktyczne edukacji opartej na Ruchu Slow (ruchu spowolnienia). Przede wszystkim jest tu mowa o źródłowej, krytycznej analizie technologizacji i instrumentalizacji procesu edukacji, które dążą do zwiększenia efektywności nauczania poprzez zwiększenie ilości przekazywanych treści. Z kolei slow edukacja, wykorzystując jakościowe techniki i metody pracy wynikające z szeroko rozumianego spowolnienia, stara się tworzyć edukacyjną rzeczywistość najpełniej realizującą potencjał nauczyciela i ucznia. Oprócz założeń teoretycznych w tekście pojawiają się praktyczne strategie pracy, które wynikają bezpośrednio z działań w zakresie: pedagogiki obecności, pedagogiki uważności (mindfullnes), pedagogiki spotkania i dialogu, pedagogiki ciszy czy technik pozytywnej dyscypliny. Cały model wpisuje się w strategię działań, których podstawowym celem jest osiągnięcie umiejętności koncyliacyjnych, dialogicznych czy empatycznych, niezbędnych w przestrzeni edukacji międzykulturowej XXI w.}, title={Strategie komunikacji w Ruchu Slow odpowiedzią na wyzwania edukacji międzykulturowej XXI wieku}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.23734/mcs.2016.1.115.130}, keywords={ruch slow, slow edukacja, pedagogika slow, powolność, uwaga, empatia, jakość, alternatywa edukacyjna}, }