@misc{Kuty-Pachecka_Marta_Zaburzenia_2015, author={Kuty-Pachecka, Marta and Stefańska, Katarzyna}, copyright={Copyright by Marta Kuty-Pachecka}, copyright={Copyright by Katarzyna Stefańska}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2015}, publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, publisher={Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej}, language={pol}, abstract={Zaburzenia zachowania są jednym z częstszych dolegliwości u dzieci w szkole. W niniejszym referacie przedstawimy ogóle spojrzenia na problematykę zaburzeń w zachowaniu. Zostaną zaprezentowane kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia. W dalszej części zostanie opisana epidemiologia i scharakteryzowane czynniki predysponujące do występowania tego zaburzenia u dzieci i młodzieży. Wczesne rozpoznanie zaburzeń zachowania, prawidłowo postawiona diagnoza i kompleksowe postępowanie terapeutyczne przyśpiesza proces zdrowienia oraz utrzymania zdrowia młodych pacjentów. W toku rozważań wskażemy na główne metody terapii zaburzeń zachowania, które powinny znaleźć się w programie terapeutycznym, rozpoczynając od terapii grupowej dziecka, terapii interakcji rodzic – dziecko, treningów behawioralnych dla rodziców i umiejętności rozwiązywania problemów, a także szkolnych programów interwencyjnych. Artykuł ma na celu przybliżenie zaburzeń zachowania w kategoriach dysfunkcji dzieci i młodzieży oraz zaprezentowanie form oddziaływań terapeutycznych.}, title={Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.23734/wwr20151.291.304}, keywords={zaburzenia zachowania, zaburzenia opozycyjno-buntownicze, diagnoza, terapia}, }