@misc{Helios_Joanna_Dysocjacja_2015, author={Helios, Joanna and Jedlecka, Wioletta}, copyright={Copyright by Joanna Helios, Wioletta Jedlecka}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2015}, publisher={E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Monografia dotyczy pojęcia dysocjacji jako tzw. trudnego przypadku w systemie prawa, w szczególności prawa karnego i oświatowego. W pracy przyjęto, że dysocjacja to mechanizm obronny, który polega na tym, że jednostka oddziela treść emocjonalną, afekt, uczucie związane z jakąś ideą, obiektem lub związkiem. Chodzi o oddzielenie od siebie poczucia odpowiedzialności za popełniony jakiś, budzący lęk i obniżający respekt dla siebie, uczynek. Podkreślono, że rozumienie dysocjacji można w pewnym sensie sprowadzać do procesu częściowej lub całkowitej utraty prawidłowej integracji pomiędzy wspomnieniami z przeszłości, poczuciem tożsamości, wrażeniami czuciowymi i kontrolą ruchów ciała. Tak ujmowana dysocjacja generuje cały szereg problemów w systemie prawa. W monografii skupiono się na prawie karnym (niepoczytalność, poczytalność ograniczona, inne zakłócenia czynności psychicznych) oraz prawie oświatowym (prawo do nauki / obowiązek szkolny, edukacja domowa, prawa dziecka). Problemy w systemie prawa wynikają z braku znajomości pojęcia dysocjacji, także małej wiedzy eksperckiej.}, title={Dysocjacja jako hard case w systemie prawa}, type={tekst}, keywords={dysocjacja, trauma, trudny przypadek, system prawa, prawo karne, niepoczytalność, wina, standardy ochrony praw dziecka, prawo oświatowe}, }