@misc{Jankowska_Dorota_Maria_Kompas_2022,
 author={Jankowska, Dorota Maria and Gajda, Aleksandra and Karwowski, Maciej},
 copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii},
 copyright={Copyright by Dorota Maria Jankowska},
 copyright={Copyright by Aleksandra Gajda},
 copyright={Copyright by Maciej Karwowski},
 address={Wrocław},
 howpublished={online},
 contents={Od Autorów 10 Wprowadzenie 12 Część I. Tło: kluczowe kategorie i kontrowersje 1.1. „Kompas kreatywności” rozwija kompetencje społeczne i wielokulturowe. Czyli co? 14 1.1.1. Inteligencja społeczna i emocjonalna 14 1.1.2. Kompetencje społeczne i kulturowe 16 1.2. „Kompas kreatywności” czyli czego? 16 1.2.1. Znaczenie ideacji 17 1.2.2. Cechy osobowości 18 1.3. Mechanizmy kreatywności 19 1.4. „Kompas” demitologizuje kreatywność 22 1.5. „Kompas kreatywności” jako trening twórczości 27 1.6. Skuteczność treningów twórczości 28 1.7. Jaka jest skuteczność „Kompasu kreatywności”? 33 Część II. Charakterystyka programu 2.1. Cele programu 35 2.2. Struktura i przebieg zajęć 36 1. Zaciekawienie 38 2. Twórcze poszukiwania 39 3. Odkrywanie 40 2.3. Realizacja programu 41 2.4. Efekty realizacji programu 42 Część III. Scenariusze zajęć Wprowadzenie. Kompas kreatywności 46 Wprowadzenie. Paszporty 50 Polska. Gród Kraka 54 Polska. Kaszubskie stolemy 58 Polska. Niesamochód 62 Polska. PoRa na Marię 66 Polska. Z Gdańska na Księżyc 70 Austria. Bal w operze 74 Austria. Tort Sachera 78 Bułgaria. Na jogurt do Bułgarii 82 Dania. Hyggedag 86 Estonia. Estońska huśtawka 90 Francja. Wieża Eiffla 94 Francja. Zwycięska Nike 98 Grecja. Olimpiada 102 Hiszpania. Budowa Gaudiego 106 Holandia. Zagadkowa maszyna 110 Islandia. Mikołaje i Elfy 114 Portugalia. Odkrywcy nieznanego lądu 118 Portugalia. Żółty tramwaj 122 Szwajcaria. Tykająca historia 126 Laponia. Osiem pór roku 130 Ukraina. Howerlo, pobudka! 134 Wielka Brytania. Detektywi z Londynu 138 Wielka Brytania. Potwór z Loch Ness 142 Włochy. Geografia kształtów 146 Włochy. Mona Lisa 150 Wyspa Man. Koty z Wyspy Man 154 Wyspa Man. Most Wróżek 158 Wyspa Man. Trójnóg 162},
 year={2022},
 publisher={Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii},
 language={pol},
 abstract={„Kompas kreatywności (…)” to podręcznik i program z zakresu edukacyjnie zorientowanej psychologii twórczości i edukacji wielokulturowej. Adresowany jest do wszystkich osób, które poszukują informacji na temat wspierania rozwoju dziecięcej kreatywności i kompetencji wielokulturowych. Zarówno kreatywność, jak i kompetencje wielokulturowe definiowane są jako kluczowe kompetencje przyszłości, a ich połączenie w oddziaływaniach edukacyjnych przynosi synergię korzyści. W tym znaczeniu monografia jest odpowiedzią na wyzwania współczesności i wpisuje się nurt edukacji dla różnorodności. Monografia składa się z 2 części – teoretycznej i metodycznej. Część teoretyczna stanowi kompendium wiedzy o wspieraniu rozwoju kreatywności i kompetencji kulturowych. W odwołaniu do najnowszych wyników badań, omówione zostały mity i nieporozumienia narosłe wokół kreatywności. Scharakteryzowane zostały również poznawcze i społeczne motory dziecięcej kreatywności oraz źródła rozwoju kompetencji wielokulturowych. Co ważne, szczegółowo omówiony został również temat efektywności podejmowanych działań ww. obszarach. Stanowi to podstawę dla opisu metodyki działań twórczych w edukacji szkolnej, która została przedstawiona w drugiej części książki. Część ta zwiera 30 scenariuszy warsztatów opartych na fabule podróży do różnych krajów, miast i krain geograficznych, w tym 5 scenariuszy dedykowanych wyłącznie polskiemu dziedzictwu narodowemu i kulturowemu. Do każdego scenariusza dołączony jest zbiór autorskich kart aktywności dla dzieci oraz zbiór ilustracji, które stanowią pomoc dydaktyczną dla edukatorek i edukatorów.},
 title={Kompas kreatywności. Program rozwijania kreatywności i kompetencji wielokulturowych},
 type={tekst},
 keywords={kreatywność, wyobraźnia twórcza, trening kreatywności, kompetencje wielokulturowe},
}