@misc{Piotrowski_Jacek_Kontrowersje_2023, author={Piotrowski, Jacek}, copyright={Copyright by Jacek Piotrowski}, copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Instytut Historyczny}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2023}, publisher={Uniwersytet Wrocławski Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Instytut Historyczny}, language={pol}, abstract={Powołanie nowego przedmiotu nauczania w szkole średniej pod nazwą historia i teraźniejszość (HiT) zasadniczo zmieniło proporcje między nauczaniem historiii wiedzy o społeczeństwie. Dla części ekspertów był to krok w kierunku wykorzystania historii najnowszej do egzemplifikacji trudnych niekiedy zagadnień teoretycznych. Wśród różnorakich wątpliwości i ostrych dyskusji na temat treści nauczania zdecydowanie rzadziej przebijała się troska o elementy tzw. „kształcenia obywatelskiego”, które mogą byćnieco zaniedbane na lekcjach nowego przedmiotu – szereg wątków dotyczących socjologii, filozofii, ekonomii czy prawa umyka jego twórcom. Wiedza o społeczeństwie w znacznej mierze traci swój interdyscyplinarny charakter na rzecz zdominowania przez historię najnowszą.}, title={Kontrowersje wokół powołania nowego przedmiotu nauczania pod nazwą "historia i teraźniejszość"}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/eks.2023.4.133.144}, keywords={Historia i teraźniejszość, treści nauczania, dominacja historii najnowszej}, }