@misc{Kopyściański_Marek_Dokument_2020, author={Kopyściański, Marek}, copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2022}, howpublished={online}, year={2020}, publisher={Uniwersytet Wrocławski. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii}, language={pol}, abstract={Katalog dowodów jest limitowany jedynie możliwością przyczynienia się do wyjaśnienia sprawy (przydatność dowodowa ad casum) oraz brakiem sprzeczności dowodu z prawem. Większość środków dowodowych w postępowaniu podatkowym ma tę samą moc dowodową, a organ podatkowy na etapie poprzedzającym dokonanie rozstrzygnięcia, ocenia dowody w ramach swobodnej oceny dowodów. Równa moc dowodowa nie odnosi się tym samym do wszystkich środków dowodowych. W postępowaniu podatkowym szczególne znaczenie dowodowe ustanowione zostało m.in. dla dokumentów urzędowych. Szczególna moc dowodowa dokumentu urzędowego oznacza przyjęcie w istocie dwóch domniemań. Pierwszym jest domniemanie prawdziwości (autentyczności), sprowadzającej się do przyjęcia, że dokument pochodzi od organu, który go wystawił. Drugim domniemaniem jest domniemanie zgodności z prawdą twierdzeń objętych treścią dokumentu. Domniemanie prawdziwości i zgodności z prawdą dokumentu wpływa także na zakres swobodnej oceny dowodów. W postępowaniu podatkowym, w którym przedmiotem oceny są dokumenty korzystające z domniemania wiarygodności, zasada swobodnej oceny dowodów jest niewątpliwie w sposób oczywisty ograniczona.}, title={Dokument urzędowy jako dowód w postępowaniu podatkowym}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/144579}, keywords={dowód, dokument urzędowy, moc dowodowa, domniemanie prawdziwości i zgodności z prawem, swobodna ocena dowodów}, }