@misc{Kopyściańska_Katarzyna_Pakiet_2020, author={Kopyściańska, Katarzyna}, copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2022}, howpublished={online}, year={2020}, publisher={Uniwersytet Wrocławski. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii}, language={pol}, abstract={Digitalizacja oraz postępująca globalizacja gospodarki zmieniają dotychczasowe modele biznesowe oraz zmieniają charakter kanałów dystrybucyjnych w handlu detalicznym (B2C). Jest to widoczne w dynamicznym rozwoju sektora e-commerce, czego przejawem jest wzrost liczby firm dostarczających towary i usługi zdalnie do odbiorców na całym świecie. Szczególny wpływ na rozwój e-handlu miała pandemia COVID 19, która zmieniła zwyczaje zakupowe wielu konsumentów, w tym również tych, którzy wcześniej niechętni byli transakcjom internetowym. Wielu konsumentów, zachęconych niższą ceną, wybierało również transakcje transgraniczne, między innymi od podmiotów spoza Unii Europejskiej (np. z Chin). Transakcje takie korzystały dotychczas ze zwolnienia z podatku od towarów i usług do kwoty 22 euro, zachęcając tym samym kupujących niższą, konkurencyjną ceną. Rozwój e-handlu w wymiarze europejskim jest wspierany przez działania na szczeblu UE, co znajduje swój wyraz m.in. w realizowanej przez KE Strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego dla Europy (DSM). Celem niniejszego artykułu jest analiza podstawowych zmian wprowadzonych do ustawy o PTU w ramach tzw. pakietu e-commerce, którego celem jest przeniesienie obszaru opodatkowania na obszar konsumpcji oraz uszczelnienie systemu poboru podatku VAT od importu detalicznego.}, title={Pakiet e-commerce w VAT}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/144578}, keywords={SOTI, WSTO, IOSS, USZ, procedury szczególne VAT, e-commerce}, }