@misc{Jędrzejczak_Helena_Anna_Ryzyko_2023,
 author={Jędrzejczak, Helena Anna},
 copyright={Copyright by Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego},
 copyright={Copyright by Helena Anna Jędrzejczak},
 address={Wrocław},
 howpublished={online},
 year={2023},
 publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego},
 language={pol},
 abstract={Artykuł podejmuje problematykę uczenia się przez całe życie (Lifelong Learning) rozumianego jako idea i praktyka. Zagadnienie to jest przedmiotem polityk publicznych od lat sześćdziesiątych XX wieku. W związanym z nim dyskursie ujmowane jest nie tyle jako praktyka z wyboru lub konieczności, ile wartość autoteliczna o jednoznacznie pozytywnym charakterze. Z tym ujęciem polemizują przedstawiciele/ki nauk społecznych i humanistycznych, wskazując jego podporządkowanie neoliberalnej wizji świata, przerzucenie odpowiedzialności w całości na jednostkę i takie kreowanie dyskursu i praktyk, aby zachowania edukacyjne służyły potrzebom państwa, a nie ludzi. Artykuł również ujmuje ideę LLL krytycznie, jednak z innej perspektywy. Do analizy charakteru i konsekwencji idei LLL wykorzystano teorię sprawiedliwości Johna Rawlsa, koncepcję wolności Isaiaha Berlina i pojęcie utopii w rozumieniu Karla Mannheima. W tak zakreślonym kontekście ideowym podjęto refleksję nad tym, w jaki sposób dominujące rozumienie LLL ujmuje relacje międzyludzkie oraz między państwem a jednostką, a także, w jaki sposób jego utopijność może sprzyjać podporządkowywaniu się autorytaryzmom przez obywateli i obywatelki. W końcowej części artykułu wskazano, w jaki sposób teksty filozofów – Berlina, Rawlsa i Mannheima – dają możliwość przeciwdziałania temu zjawisku.},
 title={Ryzyko autorytaryzmu w idei i praktyce uczenia się przez całe życie},
 type={tekst},
 doi={https://doi.org/10.34616/149614},
 keywords={uczenie się przez całe życie, demokracja, John Rawls, Isaiah Berlin, utopia, krytyczna analiza idei},
}