@misc{Pietkiewicz-Pareek_Beata_Utopijne_2022, author={Pietkiewicz-Pareek, Beata}, copyright={Copyright by Beata Pietkiewicz-Pareek}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2022}, publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Autorka w swoim artykule podejmuje analizę pięciu typów myślenia utopijnego oraz towarzyszących im idealistycznych społeczeństw skupionych wokół aśramów, szkół-świątyń w Indiach. Pierwszy model myślenia utopijnego Mahatmy Gandhiego opiera się na ideałach niewspółdziałania, braku przemocy i nieposłuszeństwie obywatelskim. Drugi model Rabindranatha Tagorego nawiązuje do oświaty dla wszystkich, wzięcia odpowiedzialności za własny los i poprawy warunków życia najbiedniejszych. Trzeci model, którego reprezentantem był JidduKrishnamurti, nawiązuje do stworzenia nowych koncepcji w kształceniu studentów w oparciu o ich wewnętrzne zasoby, a nie przymus, kary i nagrody, prowadzące do ślepego naśladownictwa i rywalizacji. Model Aurobindo Ghose bazuje na poczuciu, że możemy pracować nad naszą świadomością, gdzie poszukuje się wiedzy dla wiedzy i budowania charakteru, a nie ocen i dyplomów. Ostatni model Rokeyi Sakhawat Hossain odnosi się do feministycznej wizji utopii, w której kobiety rządzą światem.}, title={Utopijne rozwiązania Mahatmy Gandhiego, Rabindranatha Tagore, Sri Aurubindo, Jiddu Krishnamurtiego i Rokeyi Sakhawat Hossain w indyjskich aśramach jako inspiracja dla edukacji}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/146552}, keywords={utopia, Indie, ideologie edukacyjne, aśram, feminizm}, }