@misc{Pietkiewicz-Pareek_Beata_Utopijne_2022,
 author={Pietkiewicz-Pareek, Beata},
 copyright={Copyright by Beata Pietkiewicz-Pareek},
 address={Wrocław},
 howpublished={online},
 year={2022},
 publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego},
 language={pol},
 abstract={Autorka w swoim artykule podejmuje analizę pięciu typów myślenia utopijnego oraz towarzyszących im idealistycznych społeczeństw skupionych wokół aśramów, szkół-świątyń w Indiach. Pierwszy model myślenia utopijnego Mahatmy Gandhiego opiera się na ideałach niewspółdziałania, braku przemocy i nieposłuszeństwie obywatelskim. Drugi model Rabindranatha Tagorego nawiązuje do oświaty dla wszystkich, wzięcia odpowiedzialności za własny los i poprawy warunków życia najbiedniejszych. Trzeci model, którego reprezentantem był JidduKrishnamurti, nawiązuje do stworzenia nowych koncepcji w kształceniu studentów w oparciu o ich wewnętrzne zasoby, a nie przymus, kary i nagrody, prowadzące do ślepego naśladownictwa i rywalizacji. Model Aurobindo Ghose bazuje na poczuciu, że możemy pracować nad naszą świadomością, gdzie poszukuje się wiedzy dla wiedzy i budowania charakteru, a nie ocen i dyplomów. Ostatni model Rokeyi Sakhawat Hossain odnosi się do feministycznej wizji utopii, w której kobiety rządzą światem.},
 title={Utopijne rozwiązania Mahatmy Gandhiego, Rabindranatha Tagore, Sri Aurubindo, Jiddu Krishnamurtiego i Rokeyi Sakhawat Hossain w indyjskich aśramach jako inspiracja dla edukacji},
 type={tekst},
 doi={https://doi.org/10.34616/146552},
 keywords={utopia, Indie, ideologie edukacyjne, aśram, feminizm},
}