@misc{Zemanek_Bogdan_Edukacja_2022, author={Zemanek, Bogdan}, copyright={Copyright by Bogdan Zemanek}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2022}, publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={System egzaminów cesarskich w Chinach, który przyjął ostateczną formę za dynastii Song, spowodował wytworzenie elity społecznej wykształconej jednolicie, według wzorców konfucjańskich. System ten miał na celu przygotowanie i rekrutowanie ludzi o właściwych kwalifikacjach moralnych, którym można było powierzyć zarządzanie państwem, w szczególności zaś prostym ludem – krótkowzrocznymi nastawionym tylko na zaspokajanie swoich potrzeb. Państwowa i prywatna edukacja, które przygotowywały do egzaminów, wpajały przede wszystkim treści moralne, odwołujące się do wzorców z przeszłości, traktowanej jako „złoty wiek” społeczeństwa żyjącego w naturalnej harmonii. Treści te podkreślały rolę ścisłej hierarchii społecznej, posłuszeństwa starszym, mądrzejszym i zajmującym wyższe miejsca w owej hierarchii, w której awans możliwy był zasadniczo tylko na ścieżce edukacyjno-egzaminacyjnej. Tak zorganizowany system społeczny miał zapewnić wszystkim zaspokojenie ich podstawowych potrzeb i zlikwidować napięcia, prowadzące do konfliktów, w szczególności wojen. W ten sposób pojmowany system można uznać za projekt konserwatywnej utopii, jako że postuluje w drodze wychowania ludzi ku posłuszeństwu i wypełniania odgórnie im przeznaczonych ról społecznych eliminację wojen i walk, historycznie stanowiących nieodzowną część życia ludzkiego.}, title={Edukacja konfucjańska w Chinach w okresie cesarskim – narzędzie wdrażania utopii autorytarnej?}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/146551}, keywords={edukacja konfucjańska, moralność konfucjańska, egzaminy cesarskie, utopia konserwatywna, Chiny cesarskie}, }