@misc{Koczanowicz_Leszek_Doniosłość_2022,
 author={Koczanowicz, Leszek and Włodarczyk, Rafał},
 copyright={Copyright by Leszek Koczanowicz and Rafał Włodarczyk},
 address={Wrocław},
 howpublished={online},
 year={2022},
 publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego},
 language={pol},
 abstract={Wzmożona dyskusja nad słabnącą kondycją szkoły wyższej pozwala postawić pytanie: jaką rolę do spełnienia w kulturze ma obecnie humanistyka w związku z kryzysem kształcenia akademickiego? Poszukując odpowiedzi na to pytanie, Autorzy artykułu w jego pierwszej części problematyzują związek kultury, humanistyki i edukacji. W części drugiej rozważają kwestię tego, jak rola humanistyki zmienia się w zależności od sposobu rozumienia kultury i omawiają trzy główne i wyróżniające się współcześnie jej rozumienia. Następnie skupiają uwagę na kwestii zdiagnozowanej we współczesności utraty przez kulturę dominującego statusu, której to zmianie towarzyszyło odkrycie w nowoczesności życia codziennego. Wskazują w części trzeciej, że mamy obecnie do czynienia ze swego rodzaju odwróceniem: to życie codzienne, a w zasadzie wyobrażenia społeczne o życiu codziennym i jego praktykach stają się kryterium waloryzacji kultury, humanistyki i edukacji. Jednak samo owo życie codzienne ani w ujęciu teoretycznym, ani badawczej obserwacji jego przebiegu nie traci na złożoności. Między innymi niesie ze sobą liczne zamaskowane swoją oczywistością i wzmacniane socjalizacją zagrożenia i niepokoje. Autorzy dochodzą do wniosku, że życie codzienne w demokratycznych społeczeństwach z uwagi na swoją złożoność potrzebuje pracy rozumienia, wsparcia, afirmacji i krytyki, wobec której humanistyka mogłaby zachować swój nadrzędny status.},
 title={Doniosłość życia codziennego a pytanie o rolę humanistyki w związku z kryzysem kształcenia akademickiego},
 type={tekst},
 doi={https://doi.org/10.34616/146549},
 keywords={humanistyka cyfrowa, edukacja, kultura, demokracja, życie codzienne},
}