@misc{Śliwerski_Bogusław_Utopia_2022,
 author={Śliwerski, Bogusław},
 copyright={Copyright by Bogusław Śliwerski},
 address={Wrocław},
 howpublished={online},
 year={2022},
 publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego},
 language={pol},
 abstract={Punktem wyjścia do krytycznej analizy polityki demokratyzacji szkolnictwa w Polsce po 1989 roku jest idea dobra wspólnego, która legła u podstaw pierwszej centralnej władzy oświatowej w Polsce i która zależała tylko od króla i Sejmu, a powstała w 1773 roku. Autor artykułu przywołuje fundamentalne przesłanki Komisji Edukacji Narodowej, która upomniała się o upowszechnienie oświaty szkolnej służącej rozwojowi wykształconych obywateli. Już w XVIII wieku polskie elity zwróciły uwagę na konieczność edukacji obywatelskiej, jeśli państwo ma być zarządzane dla dobra jego obywateli, a nie samej władzy. Autor wykazuje w swojej analizie ewolucji myśli społecznej systematyczny proces odwrotu polskich elit od tak utopijnej idei także w czasach liberalnej demokracji przełomu XX i XXI wieku. Nie ma bowiem możliwości rozwijania społeczeństwa demokratycznego w kraju, w którym w autorytarnym i scentralizowanym systemie szkolnym edukuje się osobowości submisyjne, uległe i bierne społecznie.},
 title={Utopia uspołecznienia edukacji jako dobra wspólnego},
 type={text},
 doi={https://doi.org/10.34616/146547},
 keywords={common good, democracy, school, education, Commission of National Education},
}