@misc{Blicharz_Jolanta_Teoretycznoprawne_2022,
 author={Blicharz, Jolanta and Raszewska-Skałecka, Renata},
 copyright={Copyright by Jolanta Blicharz, Renata Raszewska-Skałecka},
 address={Wrocław},
 howpublished={online},
 year={2022},
 publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego},
 language={pol},
 abstract={Stopniowo postępujący proces globalizacji, któremu towarzyszy rozwój doktryny neoliberalizmu ekonomicznego, stał się powodem reform i przeobrażeń systemów edukacji wielu krajów, w tym również w Polsce. Jednocześnie wyłanianie się globalnego rynku „usług edukacyjnych” rodzi nowe problemy związane z zaklasyfikowaniem edukacji, zwłaszcza na poziomie wyższym jako dobra publicznego. Ukazuje to w nowym świetle całą złożoność problematyki związanej z edukacją, która współcześnie coraz częściej jawi się jako sektor gospodarki, którego cele i sposoby działania są dostosowane do wymagań konkurencji gospodarczej. W rzeczywistości poddanie edukacji coraz bardziej utylitarnej logice powoduje to, iż jej celem jest wykształcenie przedsiębiorczego obywatela i pracownika, potrafiącego generować nowe i dodane wartości ekonomiczne.},
 title={Teoretycznoprawne aspekty edukacji jako dobra publicznego w kontekście tendencji prywatyzacyjnych i urynkowienia szkolnictwa},
 type={tekst},
 doi={https://doi.org/10.19195/978-83-229-3807-2},
 keywords={edukacja, szkolnictwo wyższe, prywatyzacja, urynkowienie, dobro publiczne, globalne dobro publiczne, uniwersytet},
}