@misc{Kocemba_Karolina_Szkoła_2022,
 author={Kocemba, Karolina and Paździora, Michał},
 copyright={Copyright by Centrum Edukacji Prawniczej i Teorii Społecznej (CLEST), 2022},
 howpublished={online},
 year={2022},
 publisher={Centrum Edukacji Prawniczej i Teorii Społecznej (CLEST), Inicjatywa Wydawnicza „Chiazm”},
 language={pol},
 language={eng},
 abstract={Raport przedstawia wyniki badań empirycznych – ilościowych i jakościowych zrealizowanych w ramach projektu badawczego "Ukryty program w edukacji prawniczej. Analiza teoretyczo-społeczna 2016–2019" finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (nr. rej. 2015/19/B/HS5/03046). Centrum Edukacji Prawniczej i Teorii Społecznej od maja 2018 roku do września 2019 roku przeprowadziło ankietowe badanie kompetencji dydaktycznych wśród pracowników i doktorantów Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. W badaniu wzięło udział 98 osób z 576 osób nauczających wówczas na WPAE. W ankiecie udział wzięły 52 osoby z wykształceniem magistra, 30 osób ze stopniem doktora, 12 osób ze stopniem doktora habilitowanego i jedynie 4 osoby posiadające tytuł profesora. Badanie to uzupełnione zostało obserwacjami i wywiadami prowadzonymi w ramach programu DOBRA KADRA oraz analizą egzaminów z sesji letniej 2018/2019. Analiza wyników pozyskanych danych pozwala stwierdzić, że osoby prowadzące zajęcia nie mają odpowiedniego przeszkolenia do ich prowadzenia. Przed dopuszczeniem do prowadzenia zajęć sprawdzana jest jedynie wiedza merytoryczna – przedmiotowa, a nie kompetencje i zdolności dydaktyczne. Głównym wzorcem sposobów prowadzenia zajęć są osobiste doświadczenia z czasów studenckich – wzorowanie się na profesorach. Jednocześnie sposób prowadzenia zajęć jest narzucony z góry – poprzez liczebność grup, układ sal dydaktycznych oraz podporządkowanie zajęć egzaminowi. Prowadzący nie maja dyskrecjonalności w zakresie tego jak i czego będą nauczać. Egzaminy sprawdzają jedynie wiedzę, a faktyczne sposoby egzaminowania nie pokrywają się ze sposobami egzaminowania preferowanymi według badanych. Powyższe tworzy warunki do powielania prostych hierarchii i braku instytucjonalnej refleksji nad edukacją. Dydaktyka jest więc zależna od osób na szczycie uniwersyteckiej hierarchii i nie uwzględnia przy tym oraz wyklucza punkt widzenia pozostałych grup należących do wspólnoty uniwersyteckiej.},
 title={Szkoła hierarchii : kompetencje dydaktyczne na przykładzie pracowników WPAE UWr},
 type={tekst},
 keywords={prawo, edukacja prawnicza, dydaktyka, uniwersytet},
}