@misc{Stinia_Maria_Dydaktyka_2021,
 author={Stinia, Maria},
 copyright={Copyright by Maria Stinia},
 copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Instytut Historyczny},
 address={Wrocław},
 howpublished={online},
 year={2021},
 publisher={Uniwersytet Wrocławski Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Instytut Historyczny},
 language={pol},
 abstract={We współczesnej dydaktyce historii w Polsce dominują paradygmaty: obiektywistyczny, który wywiera silny wpływ na model edukacyjny powszechnie stosowany na lekcjach (cele, treści, przebieg lekcji, jej strukturę i ogniwa nauczania), oraz instrukcyjny, związany z pomiarem dydaktycznym i operacjonalizacją celów, czyli wywoływaniem pożądanych zachowań uczniów i skierowany na mierzalność efektów oraz wynik. W obecnych paradygmatach trudno jest zapewnić wieloperspektywiczność oraz pokazywanie kontrowersji, które są z nią związane. Dominuje tradycyjna forma narracji. Kolejne reformy programowe coraz silniej koncentrują się na treściach nauczania, a zwiększanie ich ilości ogranicza nabywanie umiejętności historycznych, choć w teorii pozostają one niezmienne pomimo przyrostu wiadomości. Pojawia się problem, czy celem samym w sobie jest wiedza historyczna, czy umiejętność wykorzystywania jej przez ucznia w przyszłości.},
 title={Dydaktyka historii – wyzwania, dylematy, szanse},
 type={tekst},
 doi={https://doi.org/10.34616/eks.2021.2.1.9.20},
}