@misc{Knitter_Kamila_Warunki_2022, author={Knitter, Kamila}, copyright={Copyright by Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2022}, publisher={E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Tematem glosy są warunki dopuszczalności reklamy porównawczej na przykładzie reklamy porównawczej cenowej odnoszącej się do ceny produktów sprzedawanych w sklepach różnej wielkości lub różnego formatu. Podstawę rozważań stanowił wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie C-562/15 Carrefour Hypermarchés SAS przeciwko ITM Alimentaire International SASU. Celem glosy jest zaaprobowanie rozstrzygnięcia przyjętego przez Trybunał Sprawiedliwości w ww. sprawie. W związku z tym przeanalizowano sytuację przedstawioną w wyroku w kontekście warunków zawartych w dyrektywie 2006/114. Zostało to dokonane za pomocą zbadania celu wprowadzenia regulacji dotyczących reklamy porównawczej do porządku unijnego, następnie dokonano analizy przepisów odnoszących się do warunków dopuszczalności takiej reklamy i tego, jak należy interpretować te przesłanki w kontekście wyroku Trybunału, a także szczegółowej analizy samego wyroku i opinii rzecznika generalnego. W tym kontekście najistotniejsze było wykazanie wpływu różnej wielkości lub różnego formatu sklepów na spełnienie przez reklamę warunków dopuszczalności. Kwestie te zostały rozszerzone o wpływ wyroku na prawo polskie, chociaż nie doszło jeszcze do sprawy sądowej, gdzie badano by dopuszczalność reklamy porównawczej na podstawie tego wyroku. Przedstawione zostały również inne ograniczenia, jakie mogą wystąpić dla reklamy, nie tylko porównawczej, a na koniec ukazano wojny reklamowe, które również stanowią istotne rozszerzenie dla tego tematu. W glosie wykazane zostało, że aktualne regulacje prawne zakładają analizę każdego przypadku osobno, nie da się wykazać stałych cech, jakie musi realizować reklama porównawcza, by spełniała wszystkie warunki zawarte w dyrektywie 2006/114. W związku z tym Trybunał Sprawiedliwości dokonał prawidłowej oceny sytuacji wskazanych wyżej stron oraz prawidłowo określił, że to sąd odsyłający powinien zadecydować, czy doszło do naruszenia przepisów unijnych odnośnie do dopuszczalności reklamy porównawczej.}, title={Warunki dopuszczalności reklamy porównawczej na przykładzie reklamy porównawczej cenowej odnoszącej się do ceny produktów sprzedawanych w sklepach różnej wielkości lub różnego formatu. Glosa do wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie C-562/15 Carrefour Hypermarchés SAS przeciwko ITM Alimentaire International SASU}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/144216}, keywords={Trybunał Sprawiedliwości, reklama porównawcza, dopuszczalność, warunki, sklepy, różna wielkość, różny format, ograniczenia, wojny reklamowe}, }