@misc{Matyja_Aleksandra_Kulturowe_2020, author={Matyja, Aleksandra}, copyright={Copyright by Aleksandra Matyja}, copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski}, address={Wrocław}, howpublished={online}, school={Uniwersytet Wrocławski. Wydział Filologiczny}, contents={Wstęp 1 CZĘŚĆ I KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA – WPROWADZENIE 7 1. Komunikacja międzykulturowa – charakterystyka dyscypliny 9 2. Komparatystyka kultur – wybór teorii i metod 32 3. Historyczne relacje polsko-hiszpańskie. Kształtowanie wzajemnych wyobrażeń 69 4. Komunikacja polsko-hiszpańska – stan badań 111 CZĘŚĆ III KOMUNIKACJA POLSKO-HISZPAŃSKA W PERSPEKTYWIE MIĘDZYKULTUROWEJ 135 5. Metodologia badań własnych 137 6. Najnowsza migracja z Hiszpanii do Polski jako nowy etap relacji polsko-hiszpańskich 149 7. Komunikacja w wymiarze powściągliwości i emocjonalności 169 8. Stosunki interpersonalne w wymiarze kolektywizmu oraz indywidualizmu 207 9. Zachowania chronemiczne – wymiar monochroniczności i polichroniczności 257 10. Stosunek do nierówności – wymiar dystansu władzy 273 11. Społeczna rola kobiety i mężczyzny w wymiarze egalitaryzmu płci 301 12. Stereotypy, paralele i inne czynniki warunkujące komunikację polsko-hiszpańską 349 Wnioski 359 Zakończenie i dyskusja 377 Aneks 381 Bibliografia 383 Podziękowania 403 Streszczenie w języku polskim 404 Streszczenie w języku angielskim 406}, year={2020}, language={pol}, abstract={Tematem przygotowanej rozprawy doktorskiej były kulturowe uwarunkowania komunikacji polsko-hiszpańskiej na podstawie doświadczeń Hiszpanów, którzy emigrowali do Polski. W centrum zainteresowania badawczego znaleźli się Hiszpanie jako nowa grupa cudzoziemców mieszkających w Polsce. Głównym celem badawczym było zidentyfikowanie czynników kulturowych, które w największym stopniu determinują przebieg kontaktów polsko-hiszpańskich, a następnie prześledzenie ich wpływu na adaptację tej grupy imigrantów do życia w społeczeństwie polskim. Cele poboczne dotyczyły, po pierwsze, określenia wpływu hiszpańskich stereotypów na temat Polaków na podjęcie decyzji o kierunku emigracji oraz na recepcję nowego otoczenia kulturowego, a także przeanalizowania procesu ich aktualizacji podczas pobytu w Polsce. Za istotne uznano także rozważenie, czy istnieje zależność między adaptacją Hiszpanów do życia w Polsce a polskimi przekonaniami na temat Hiszpanii. Po drugie jako cel obrano ogólne scharakteryzowanie Hiszpanów jako nowej grupy imigranckiej w Polsce m.in. poprzez nakreślenie jej profilu socjodemograficznego, zidentyfikowanie motywów migracji oraz opis sposobu funkcjonowania na rynku pracy.}, title={Kulturowe uwarunkowania komunikacji polsko-hiszpańskiej na podstawie doświadczeń imigrantów z Hiszpanii mieszkających w Polsce}, type={tekst}, keywords={kultura, komunikacja, Polska, Hiszpania, imigracja}, }