@misc{Chrisidu-Budnik_Agnieszka_Formalization,_2020, author={Chrisidu-Budnik, Agnieszka}, copyright={Copyright by Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, 2023}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2020}, publisher={E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={eng}, abstract={Zamówienie publiczne stanowi umowę, której stronami są instytucje zamawiającego i wykonawcy. Proces zamówienia publicznego jest kategorią prawną o charakterze dynamicznym, który konstytuują trzy etapy: przygotowania, udzielenia, wykonywania zamówienia publicznego. Jest to kategoria prawna w wysokim stopniu sformalizowana. Formalizacja ma zapewnić efektywność ekonomiczną całego systemu zamówień publicznych, jego transparentność, uczciwość zachowań uczestników rynku zamówień publicznych. Jednocześnie zbyt wysoki stopień sformalizowania może okazać się dla realizacji owych celów szkodliwy i nieskuteczny, ogranicza bowiem elastyczność działań zamawiającego i wykonawcy. Dlatego też ustawodawca, zdając sobie sprawę z istnienia dylematu formalizacji, staje przed koniecznością wyważenia tych dwóch grupy wartości. Wyrazem tak rozumianego kompromisu jest obecność w prawie zamówień publicznych pewnego zakresu dyskrecjonalności, który ułatwia i czyni przepływ informacji pomiędzy stronami umowy bardziej skutecznym, a jednocześnie tworzy przestrzeń dla powstania relacji zaufaniapomiędzy instytucjami zamawiającego i wykonawcy. W artykule ograniczono się do analizy zakresu dyskrecjonalności na etapie przygotowania i udzielenia (zawarcia) umowy.}, title={Formalization, Discretion, and Trust on Public Procurement Market}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/23.20.094}, keywords={zamówienia publiczne, dyskrecjonalność władzy publicznej, zaufanie, wiarygodność}, }