@misc{Urbaniak_Miron_Miastotwórcza_2018, author={Urbaniak, Miron}, copyright={Copyright by Uniwersytet Wrocławski}, copyright={University of Wroclaw}, copyright={Copyright by Miron Urbaniak}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2018}, publisher={Uniwersytet Wrocławski Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych. Instytut Historyczny}, publisher={http://wnhip.uni.wroc.pl/Instytut-Historyczny}, language={pol}, abstract={Rozwój kolei w XIX i XX w. stał się jednym z czynników osadotwórczych, prowadząc do powstania m.in. Jaworzyny Śląskiej, Krzyża Wielkopolskiego i Zbąszynka na zachodzie współczesnej Polski. Kolej z jednej strony generowała nowe miejsca pracy, a z drugiej zabudowę socjalną, która z czasem doprowadziła do powstania wsi, a następnie miast. Tak było w odniesieniu do trzech wspomnianych ośrodków, z których dwa starsze: Jaworzyna Śląska i Krzyż Wielkopolski borykały się początkowo z licznymi problemami natury egzystencjonalnej, w tym w sferze edukacyjnej i religijnej. Natomiast Zbąszynek, powstały w okresie międzywojennym, jako nowoczesna osada kolejowa przy granicy z Polską, od początku oferował swym mieszkańcom wysokie standardy socjalne, w tym bazę edukacyjną, kościoły oraz infrastrukturę techniczną: wodociągi, kanalizację czy elektryczność.}, title={Miastotwórcza rola kolei na przykładzie miejscowości Śląska, Wielkopolski i Lubuskiego: Jaworzyny Śląskiej, Krzyża Wielkopolskiego oraz Zbąszynka}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/SKHS.2018.2.69.86}, keywords={Jaworzyna Śląska, Krzyż Wielkopolski, Zbąszynek, kolej, miasto}, }