@misc{Jędrzejczak_Helena_Anna_„Doskonalenie_2020, author={Jędrzejczak, Helena Anna}, copyright={Copyright by Helena Anna Jędrzejczak}, address={Wrocław}, howpublished={online}, year={2020}, publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego}, language={pol}, abstract={Tekst porusza problematykę niemieckiej koncepcji „Bildung”, oznaczającej uczenie się i doskonalenie jako sposób na uzyskanie pełni człowieczeństwa. Do jego analizy wykorzystano kategorie ideologii i utopii w rozumieniu niemieckiego socjologa wiedzy Karla Mannheima. W artykule zaprezentowano koncepcję „Niemieckiej drogi odrębnej” i odniesiono się do najważniejszego elementu tworzącego „Bildungsbürgertum” – mieszczanina, dla którego ciągłe kształcenie się stanowi wypełnienie jego powołania. Te idee rozpatrywane są w kategoriach myślenia utopijnego według Mannheima. Wykorzystując metodologię socjologii wiedzy i historii idei, tekst opisuje konteksty społeczny, polityczny i ideowy, które pozwoliły na powstanie idei „Bildung” and „Bildungsbürgertum” i wynikających z nich ideologii i utopii.}, title={„Doskonalenie się czyni człowieka wolnym” – niemiecka koncepcja „Bildung” jako etyczny nakaz i metoda spełniania się jednostki, czyli o utopii i ideologii}, type={tekst}, doi={https://doi.org/10.34616/22.20.413}, keywords={utopia, ideologia, Karl Mannheim, Sonderweg, Bildung, wolność, edukacja, kultura}, }