@misc{Jędrzejczak_Helena_Anna_„Doskonalenie_2020,
 author={Jędrzejczak, Helena Anna},
 copyright={Copyright by Helena Anna Jędrzejczak},
 address={Wrocław},
 howpublished={online},
 year={2020},
 publisher={Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego},
 language={pol},
 abstract={Tekst porusza problematykę niemieckiej koncepcji „Bildung”, oznaczającej uczenie się i doskonalenie jako sposób na uzyskanie pełni człowieczeństwa. Do jego analizy wykorzystano kategorie ideologii i utopii w rozumieniu niemieckiego socjologa wiedzy Karla Mannheima. W artykule zaprezentowano koncepcję „Niemieckiej drogi odrębnej” i odniesiono się do najważniejszego elementu tworzącego „Bildungsbürgertum” – mieszczanina, dla którego ciągłe kształcenie się stanowi wypełnienie jego powołania. Te idee rozpatrywane są w kategoriach myślenia utopijnego według Mannheima. Wykorzystując metodologię socjologii wiedzy i historii idei, tekst opisuje konteksty społeczny, polityczny i ideowy, które pozwoliły na powstanie idei „Bildung” and „Bildungsbürgertum” i wynikających z nich ideologii i utopii.},
 title={„Doskonalenie się czyni człowieka wolnym” – niemiecka koncepcja „Bildung” jako etyczny nakaz i metoda spełniania się jednostki, czyli o utopii i ideologii},
 type={tekst},
 doi={https://doi.org/10.34616/22.20.413},
 keywords={utopia, ideologia, Karl Mannheim, Sonderweg, Bildung, wolność, edukacja, kultura},
}